Orion čokolády provázejí už od dětství mnoho generací. Známá čokoládová hvězda září z výrobků, jejichž historie započala už před 125 lety. A výrobce, jímž je v současnosti nadnárodní společnost Nestlé, připomíná toto výročí v tiskovém materiálu. Za zrodem známé značky stáli manželé Maršnerovi, kteří v roce 1896 začali kromě dalších cukrovinek vyrábět také čokoládu, dnes známou jako Orion.
Co se dozvíte v článku
Podnik začínal coby „výrobna orientálských cukrovinek“
Počátky nezbytné pro zrod čokoládové hvězdy se datují do roku 1891. Manželé Albína a František Maršnerovi v této době založili živnost s názvem „Výroba orientálských cukrovinek na Královských Vinohradech, Albína Maršner“ se sídlem v Praze. Továrna sloužila převážně k výrobě tureckého medu. Ve stejném roce se provoz pro velký zájem přestěhoval do větších prostor, kde se vyráběly i další cukrovinky: sultánský chléb, chalva, sučuk či rahat.
O pět let později, 27. července 1896, manželé změnili svou firmu na „Továrnu na orientálské cukrovinky F. Maršner“ a tím začalo dlouholeté budování pozdější továrny Orion. Ve stejném roce zde začali zpracovávat kakaové boby a rozjeli výrobu čokolády. První čokoládové tabulky tak na sebe nenechaly dlouho čekat a o rok později na trh uvedli také čokoládové vánoční figurky.
Hvězdné jméno Orion zaregistrovali na prahu světové války
Na počátku 20. století obliba čokolády stále rostla. Továrna měla 850 zaměstnanců a exportovala například do Turecka, Řecka, Egypta či Japonska. Objem výroby stále stoupal a v roce 1903 již firma zpracovávala 10 % z dovozu kakaových bobů do celého Rakousko-Uherska. V předtuše 1. světové války došlo ke zdražení kakaových bobů i cukru. Pětapadesátiletý František Maršner v roce 1912 odstoupil z vedení firmy, po svém odchodu však ještě stihl o dva roky později zaregistrovat značku Orion.
Přes všeobecnou nouzi stoupal zájem o čokoládu, která byla pro svou výživovou hodnotu a trvanlivost posílána vojákům na frontu. Příděly cukru byly v té době omezené, dodávky dalších surovin velmi nejisté.
V roce 1918 pak byla vinohradská továrna jediná, která vyrobila vánoční zboží ve větším množství – ovšem bez čokolády. Byly to cukrovinky z fíků, vlašských a lískových ořechů – čokoláda nebyla tehdy vůbec k dostání.
Ve dvacátých letech vzniká logo Orionu: tradiční hvězda
V poválečném období opět rostla poptávka a zároveň klesly ceny surovin, proto továrna nakoupila nové stroje. V roce 1921 došlo k rekordnímu zvýšení výroby čokolády na 80 vagonů oproti 46 vagonům v předchozím roce. Orion se tímto vydal na cestu nejvýznamnějšího českého producenta čokolády. Poptávka byla tak silná, že továrna téměř nestíhala dodávat potřebné množství čokolády.
Tehdejší vedení si dobře uvědomovalo důležitost reklamy hodné postavení firmy. V roce 1921 proto v Orionu začal pracovat malíř a grafik Zdenek Rykr, který pro něj navrhl ikonickou čtyřcípou hvězdu. Ta se o tři roky později poprvé objevila na obalech a posléze začala být využívána přímo jako logo Orion, které z této podoby vychází dodnes.
Další válka, znárodnění, privatizace – značka vše ustála
Pod značkou Orion se vyráběla nejen tabulková čokoláda, ale i dezerty, tyčinky a bonbony. Výrobky měly takový obchodní úspěch, že byla v roce 1928 celá firma přejmenována na společnost „Orion, továrny na čokoládu, a.s., Praha“. (Na úvodním snímku je podoba továrny v roce 1935.)
Za druhé světové války byl zastaven dovoz kakaových bobů, ale po osvobození se výroba v továrně opět rozeběhla a vyráběly se cukrovinky, pečivo, šuměnky a umělý med. Znárodnění podniku však přišlo záhy, v říjnu roku 1945.
Po zrušení státního podniku byla během privatizace 1. dubna 1991 založena akciová společnost Čokoládovny Praha se všemi závody a dosavadním sídlem v Modřanech. V roce 1992 vstoupila do Čokoládoven nadnárodní společnost Nestlé, do jejíž skupiny spadá Orion dodnes. O dva roky později se čokoládová výroba z Modřan přestěhovala do olomoucké Zory.
Současnost: Orion vyrábí tuny čokolády a další známé cukrovinky
Mezi široké portfolio výrobků značky Orion patří například tyčinky Kaštany, Kofila, Margot a mnoho dalších. Nejoblíbenější jsou však stále čokoládové tabulky, kterých se za rok 2021 dle plánu v olomoucké továrně Zora vyrobí až 11 510 tun.
Značka Orion podporuje dlouhodobou udržitelnost. Jedním z důležitých milníků v tomto směru bude rok 2022, kdy budou již všechny její výrobky obsahovat výhradně kakao ze 100% udržitelných zdrojů.
„Postupně v portfoliu navyšujeme podíl čokoládových výrobků obsahujících 100% udržitelně získávané kakao, díky čemuž pomáháme zlepšovat život farmářům, zvyšovat kvalitu pěstovaného kakaa a podporujeme zalesňování. Daří se nám také dosahovat významných úspor v našem závodě Zora v Olomouci – ve srovnání s rokem 2010 jsme zde v roce 2020 snížili spotřebu vody o 66 %, o 27 % klesla spotřeba energie a objem emisí CO2 dokonce o 79 %,“ uvádí k současným aktivitám Nestlé Radomír Šlechta, Senior Brand Manager značky Orion.
V Česku nyní Nestlé vyrábí ve svých závodech Zora Olomouc a Sfinx Holešov cukrovinky pod značkami Orion, Kofila, Margot, BonPari, JOJO a další a v závodě Krupka chlazené a mražené vegetariánské pokrmy pod značkou Garden Gourmet.