Pokud se pacient nedostaví k plánovanému stomatologickému ošetření, může to pro daného lékaře znamenat určitou komplikaci jak z hlediska organizace práce, tak jeho příjmů. Někteří stomatologové proto požadují po pacientovi zaplacení smluvní pokuty za nedodržení sjednaného termínu ošetření. Takové řešení je sice právně přípustné, ovšem za předpokladu, že jsou splněny určité podmínky, stojí ve zprávě Všeobecné zdravotní pojišťovny (VZP).
Práva a povinnosti se řídí často občanským zákoníkem
V prvé řadě je třeba zmínit, že není podstatné, zda je daný lékař smluvním partnerem vaší zdravotní pojišťovny, či nikoliv. „Pokud by po vás smluvní lékař zdravotní pojišťovny požadoval zaplacení za službu, kterou má „nasmlouvanou“ se zdravotní pojišťovnou, porušoval by jak právní předpisy upravující veřejné zdravotní pojištění, tak smlouvu o poskytování a úhradě hrazených služeb, kterou uzavřel se zdravotní pojišťovnou,“ dozvídáme se od VZP.
K poskytnutí „nasmlouvané“ služby však za dané situace nedošlo, protože se pacient k ošetření nedostavil. Zdravotní pojišťovna tak nemůže takový postup lékaře ani kontrolovat, ani postihovat.
Galerie: Historie stomatologie
Kdy může lékař požadovat smluvní pokutu
Práva a povinnosti lékaře i pacienta se v tomto případě řídí občanským zákoníkem. Lékař může po pacientovi vyžadovat zaplacení smluvní pokuty za jasného předpokladu:
- Že pacient byl prokazatelně informován, za jaké situace vzniká povinnost ji lékaři zaplatit.
- Jaká bude její výše a s tímto postupem vyslovil souhlas. (Lékař ale nemůže ošetření pacienta podmiňovat jeho souhlasem se smluvní pokutou.)
Pacient má podle zákona právo na svobodnou volbu lékaře a lékař má právo jej odmítnout přijmout do péče pouze z důvodů uvedených v zákoně o zdravotních službách. Nesouhlas se smluvní pokutou mezi těmito důvody uveden není.