Počátkem roku se pravidelně spotřebitelé z různých typů výzkumů dozvídají, jaké změny je v nakupování, stravování nebo v zavádění nových služeb v maloobchodu čekají. Často jde ovšem spíše o prezentaci výsledků anket, jimiž se mnohé agentury snaží chování spotřebitelů a zákazníků maloobchodu ovlivnit, přičemž rukojmím jsou právě spotřebitelé, kterých se agentury na jejich představy ptají.
Výzkum říká, že chceme zážitkové nakupování
To je i případ nedávno zveřejněných výsledků výzkumu společnosti Unibail-Rodamco Westfield s názvem „Jak nakupujeme“ (Nákupní trendy leden 2020 TZ). Ankety se zúčastnilo 15 750 spotřebitelů v deseti evropských zemích – Rakousku, ČR, Francii, Německu, Itálii, Nizozemsku, Polsku, Španělsku, Švédsku a Velké Británii, což vypadá vskutku reprezentativně. Děleno deseti ale už vzorek tázaných tak reprezentativní není, teoreticky odpovídalo z každé země kolem 1500 lidí. To ale není podstatné. Důležité spíše je, co z výzkumu vyplývá. A to je – stručně řečeno – trend takzvaného „zážitkového nakupování“.
Nejde spíš o konkurenční boj mezi e-shopy a kamennými prodejnami?
Zážitkové nakupování má podporovat vytváření nákupních ploch jako parků pro dospělé, výroba produktů přímo v prodejnách nebo na počkání či osobní konzultace mezi nakupujícím a prodávajícím. V komentáři k výsledkům ankety se ovšem také neopomíná zdůraznit, že takové zážitkové nakupování nemohou nabídnout e-shopy a že spotřebitelé naopak chtějí mít své nákupy pod kontrolou. To ale jednak zavání spíše konkurenčním bojem mezi e-shopy a kamennými prodejnami, především však takové závěry popírají skutečné a reálné trendy.
Galerie: Tesco nákup potravin on-line
Těmi jsou naopak dynamicky rostoucí nákupy prostřednictvím e-shopů, jejichž množství například loni před Vánocemi v ČR historicky poprvé zcela zahltilo prodejce a distributory zboží, které si spotřebitelé chtěli nechat dovézt přímo domů. To ovšem nebyla náhoda – online nákupy s dovozem na požadované místo se zvyšují každoročně, dokonce i v případě nákupů potravin, kde by člověk přece jen čekal více aktivního úsilí spotřebitelů při osobním výběru zboží.
Jsou atraktivnější aktivity než bloumání po nákupních pasážích
Jak se ale v praxi ukazuje, většina zákazníků preferuje úsporu času, což je pravý opak výsledků ankety. Nezanedbatelnou příčinou nákupu z e-shopů je ale i růst podílu starší generace, pro niž je větší a těžší nákup fyzickým problémem a často i zcela nemožný. I když bude samozřejmě i v budoucnosti část spotřebitelů trávit v obchodech dost času při fyzickém výběru zboží „v zážitky nabitých“ maloobchodních sítích a centrech, stále více se jich naopak bude snažit čas trávený při nákupech ušetřit. Mimo jiné proto, že současná doba nabízí mnohem více atraktivnějších volnočasových zážitků, než je (nic ve zlém) „bloumání po nákupních pasážích“.
Jediný segment „zážitkových nákupů“, který by se, zejména v naší zemi, mohl ještě dál rozvíjet, jsou malé lokální prodejny s nabídkou místních lokálních specialit, možná i farmářské trhy a jistě i nákup potravin přímo od jejich výrobců „ze dvora“. Rostoucí preferenci lokálních značek a produktů konstatuje ostatně i zmiňovaný výzkum, to je však skoro jediné, s čím se dá s jeho výstupy bez problémů souhlasit. I tak ale podle všeho nebudou takové nákupy, byť obohacené zážitkem z farmy a osobním kontaktem s prodávajícím, tvořit většinu nákupů, ani v případě potravin. U nás stejně jako v Evropě i ve světě.