Státní zdravotní ústav (SZÚ) varuje spotřebitele před nekalou obchodní praktikou. „Spočívá v tom, že neznámý subjekt jménem Státního zdravotního ústavu telefonicky nabízí náhodně vytipovaným spotřebitelům své produkty – například kloubní preparáty se slevou za zodpovězení několika dotazníkových otázek v rámci jakéhosi průzkumu. Z těchto spotřebitelů mají být někteří vylosováni a jejich výhrou má být zájezd do lázní Piešťany,“ varuje SZÚ.
SZÚ žádný podobný průzkum neprovádí
Státní zdravotní ústav je zdravotnické zařízení, spadá pod ministerstvo zdravotnictví a s uvedenými aktivitami nemá nic společného: „V současné době Státní zdravotní ústav neprovádí žádný průzkum podobného charakteru, a už vůbec nepřislíbil žádné skupině respondentů slevy na jakékoliv výrobky, nebo dokonce lázeňské pobyty. Doporučujeme proto všem spotřebitelům, aby si vždy před koupí nabízeného zboží jménem našeho ústavu předem ověřili na internetových stránkách www.szu.cz, zda takový průzkum skutečně probíhá pod záštitou zdejšího ústavu,“ doporučuje v prohlášení ředitelka SZÚ Jitka Sosnovcová s tím, že Státní zdravotní ústav neprodává spotřebitelům žádné doplňky stravy, jeho posláním je ochrana zdraví veřejnosti. „V tomto případě bylo zneužito dobré jméno Státního zdravotního ústavu,“ dodává ředitelka.
Kdo volá? Vymyšlená instituce
Podle zjištění serveru Vitalia.cz se však podobné telefonáty aktuálně zaštiťují i různými dalšími organizacemi a subjekty. Volající požádá o zodpovězení několika otázek do průzkumu a představí se důvěryhodně znějícím názvem, například typu Česká zdravotní asociace, Český zdravotní institut, časopis Zdravý životní styl a podobně. Tyto subjekty jsou však většinou smyšlené. Není potvrzeno, zda se jedná o stejný případ jako při výše popsaném zneužití reálného názvu Státního zdravotního ústavu. Telefonní čísla volajícího se mění, ale hovory probíhají podobně.
Podle zkušeností spotřebitelů používají volající také označení „zdravotní úřad“ či „zdravotní ústav“, což je název, který si lidé snadno spojí a zamění se Státním zdravotním ústavem. Nicméně popisovaný průběh je vždy obdobný: po prosbě o účast v průzkumu a zodpovězení otázek následuje „výhodná nabídka“ kloubního preparátu a k tomu možnost získání poukazu na – jak jinak než výhodný – pobyt v Piešťanech. „Podmínky ‚bezplatného‘ pobytu jsou ale úhrada plné penze a k tomu každý den zaplacení jedné léčebné procedury minimálně na tři dny,“ popisují své zkušenosti lidé na internetu s tím, že bližší informace se člověk nedozví: „Vše je údajně sděleno uvnitř balíčku s kloubní výživou na jeden rok. Kupujete rádi zajíce v pytli?“ Volající lžou nejen ohledně instituce, ale i v průběhu hovoru, například na přímý dotaz na úvod, zda budou nabízet nějaké zboží, tvrdí, že ne, že se jedná pouze o průzkum.
Přestože lidé jsou již k podobným telefonátům obezřetnější, důvěryhodně a povědomě znějící název instituce je může oklamat.