Nesouhlasím
Clauss :
"A když to analyzujete a abstrahujete od peněz – jen z hlediska vynaložené energie – zjistíte, že od vynálezu auta permanentně stoupá spotřeba energie k přepravě osoby z A do B."
Tohle jednoznačně není pravda. Od vynálezu auta spotřeba paliva na kilometr neustále klesá. Pokud si tedy autor nedefinoval vlastní "energii".
Jestli je, nebo není dost materiálu na výrobu aut pro číňany je otázka, na kterou autor neodpověděl. Jen bez argumentů napsal, že si myslí, že ne.
Illich :
To, že kvalita života nějak souvisí s průměrnou rychlostí s jakou se lidé pohybují by chtělo nějak zdůvodnit. To mi tam chybí.
Stejná úvaha by byla "Proč by měl průměrný američan trávit X hodin ročně prací aby mohl spát v posteli ve vytápěném domě. V zemích, kde spí v chatrči na zemi na to potřebují daleko míň." Tady už je ta neostrost pojmu "kvalita života" evidentní. Je to stejná služba v luxusnější podobě, když si vypůjčím vaše slova.
Illich úplně vypustil potenciálně jiné podmínky v americe a v "zemích, kde většina lidí nepoužívá auta a benzín".
Užitná hodnota přepravy není daná jen vzdáleností, na kterou se přepravím. Určují ji i další věci. Mohu se přepravit, kdy potřebuji? Jak dlouho ta přeprava bude trvat?(Když vezu manželku do porodnice je čas, jak dlouho jsem na benzín vydělával opravdu irelevantní) Co všechno spolu se sebou přepravím?
"Oba docházejí k shodnému závěru, že s větší vyspělostí nebo bohatstvím země se pouze zvyšují náklady za poskytnutí téže služby."
Jen proto, že postavili naprosto nesrovnatelné služby jako rovnocenné.
Na závěr: Nechci tvrdit, že je doprava autem to nejlepší, co máme. Pouze chci poukázat na chyby v úvahách v článku.