Změna dodavatele energie se vám může prodražit

17. 3. 2011

Sdílet

Časopis dTest varuje spotřebitele před neuváženými změnami dodavatelů elektrické energie. Zvláštní opatrnosti by lidé měli dbát před podpisem smlouvy prostřednictvím tzv. podomních prodejců. Těm často nejde o blaho zákazníků, jako spíše o vlastní provize za uzavřené smlouvy. Dokazují to i četné stížnosti, které časopis dTest zaznamenává.

Časopis dTest varuje spotřebitele před neuváženými změnami dodavatelů elektrické energie.

Zvláštní opatrnosti by lidé měli dbát před podpisem smlouvy prostřednictvím tzv. podomních prodejců. Těm často nejde o blaho zákazníků, jako spíše o vlastní provize za uzavřené smlouvy. Dokazují to i četné stížnosti, které časopis dTest zaznamenává.

Na poradenskou linku spotřebitelského časopisu dTest se obracejí lidé, kteří se cítí být podvedeni jednáním podomních prodejců některých energetických společností. Scénář je vždy stejný. U dveří zákazníka se objeví solidně oblečený pán, který slibuje při přechodu k jinému dodavateli energie velkou finanční úsporu. Logicky vypadajícími argumenty zákazníka přesvědčí o výhodnosti a mimořádnosti nabídky a donutí jej k podpisu smlouvy.

Senioři se nechají nachytat nejčastěji: Zvoní u vašich rodičů podvodník?

„Problém ovšem nastává v okamžiku, kdy zákazníkovi přijde první vyúčtování. Velmi často pak ve smlouvě nalezne nejrůznější skryté poplatky, které celkovou cenu podstatně zvyšují,“ říká Jan Votočka, právník časopisu dTest, a dodává: „V takové chvíli je již od smlouvy velice těžké odstoupit. Zákazník tak může, jde-li o podomní prodej, učinit do 14 dnů od podpisu smlouvy, nebo do jednoho měsíce, pokud ještě nedošlo k dodávce energie. Po uplynutí uvedených lhůt nezbývá nic jiného než se se situací smířit či zaplatit další tisíce jako deaktivační poplatek.“

Buďte opatrní

Bohužel tím to občas nekončí a člověk se může dostat do ještě bizarnější situace. „Stává se, že se bývalý dodavatel energie snaží přecházejícího zákazníka udržet, nabídne mu výhodnější podmínky, ale přitom nedojde ke zrušení smlouvy s novým dodavatelem,“ upozorňuje Votočka. „Zákazníkovi jsou pak účtovány zálohy od obou společností najednou, což může některé rodiny dostat do značně tíživé finanční situace.“

Časopis dTest nabádá k opatrnosti. V současné době je na trhu několik desítek energetických společností, a je nepravděpodobné, že právě podomní prodejce, který zazvoní u vašich dveří, je ten, který vám nabídne tu nejvýhodnější cenu. Nejpříznivější nabídku si ostatně může zjistit každý na internetových stránkách Energetického regulačního úřadu a poté skutečně změnou dodavatele ušetřit. Naopak neuvážený podpis byť zdánlivě výhodné smlouvy se může citelně prodražit.

Spotřebitelé, kteří chtějí odstoupit od uzavřené smlouvy o dodávce elektrické energie a kterým ještě neuplynula lhůta pro odstoupení, si mohou na www.dtest.cz/e­nergie zdarma stáhnout vzorový dopis k odstoupení od smlouvy uzavřené mimo stálou provozovnu.

Autor článku

Všeobecné dotazy, připomínky a tipy směřujte na adresu redakce@vitalia.cz.

Tiskové zprávy zasílejte na e-mail press@vitalia.cz.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).