Neříkám, že věřím tomu, že jsme tady jen jednou a konec, ALE…říkám si, že kdybysme měli být minulými životy nějak ovlivňování, pak by asi bylo praktičtější, kdybysme si je pamatovali, ne? Proč být trestán za něco, co si napamatuju? Nevím jak se dá z takové zkušenosti poučit.
A co vas vede k myslence, ze to neni tak, ze „jsme tady jen jednou a konec“. Mate snad nejaky duvod se domnivat, ze mate vic nez jedny rodice? :) Pripadne, znate tedy vysvetleni faktu, ze lidi na planete neustale pribyva a kde se tedy berou „ti novi“, co nemeli moznost se uz narodit driv?
>znate tedy vysvetleni faktu, ze lidi na planete neustale pribyva a kde se tedy berou „ti novi“, co nemeli moznost se uz narodit driv?
Ciste teoreticky to mozne je (aktualne zije jen 6% lidi, co kdy zili na Zemi).
Oprava: aha, asi chapu, co jste myslel svym prispevkem. Autor prece netvrdi, ze KAZDY clovek uz predtim zil. To by popiralo vznik prvniho cloveka, protoze by nemel z koho „inkarnovat“. Navic – pocitaji se „dvojite reinkarnace“ – tedy novy zivot zemreleho cloveka, ktery sam byl vtelesnenim jineho predchoziho cloveka? :)
Aha, takze jeste vice nevyresenych otazek. Kde se berou novi lide? Kde prebyvaji lide mezi reinkarnacemi? Jaka jsou pravidla pro urceni dalsich reinkarnaci?
Jsem cim dal vic presvedceny, ze tahle teorie nesplnuje pozadavek Occamovy britvy. A takove koncepty nema priroda moc rada…
Osobne jsem na zadne nevyresene otazky nenarazil, alespon ve verzi reinkarnace popsane ve vedskych textech. Podle nich:
- zivych bytosti je nekonecne mnozstvi, Bhagavata Purana 11.31.13
- tyto prebyvaji v dimenzich (v sanskritu ‚loka‘), kam se podle sve karmy z lidskeho zivota dostaly, pak se znovu dostavaji na uroven Zeme jako loky (ne nutne primo na Zemi, jak ji zname), Bhagavad gita 9.21
- pravidla jsou urcena dharmou (viz dharmasastry); obecne vzato jsou mozne tri smery odchodu – na vyssi loky, zustat na urovni Zeme, na nizsi loky, Bhagavad gita 14.18
Jsou i jine verze, ale v porovnani s vedskou nejsou tak komplexni a jasne. Napr. ruzne buddhisticke skoly se neshodnou ohledne existence nehmotne a vecne zive bytosti, ktera se reinkarnuje.