Speciální kamion McDonaldu má v rámci kampaně Na rovinu Tour objet dvacet měst. „Jedná se o jednu z největších kampaní McDonald's ČR, která si dává za cíl bořit mýty a ukázat pravdu o surovinách, ze kterých se dělají legendární hranolky či hamburgery,“ uvedla společnost.
Součástí tour budou videa z výroby a také ukázka – ano, ukázka! – surovin, brambor, salátu, ovoce, pečiva a dalších, které řetězec používá. Na každé zastávce prý McDonald's postaví tržiště připomínající ta farmářská („Vše bude mít formu malého farmářského tržiště, na kterém budou vystaveny naše suroviny,“ uvádí doslova v tiskové zprávě); na koncept farmářských trhů se odvolává i jako na inspiraci pro symbol zdravého stravování.
McDonaldu se podařilo s tímto záměrem prorazit do titulků médií a k podprahovému spojení známé značky a „takových těch poctivých farmářských a navíc zdravých potravin“ je tudíž pěkně nakročeno:
Aktuálně.cz: McDonald's ukáže, z čeho dělá hamburgery. Pozve lidi na „farmářské trhy“
Použití termínu „farmářské trhy“ řetězcem rychlého občerstvení se ovšem nelíbí pořadatelům skutečných farmářských trhů.
Neberte si farmářské trhy do úst
„Brát si do úst farmářské trhy, se mi zdá fakt nechutný!“ napsal na Facebooku v reakci na kampaň Jiří Sedláček, který stojí v čele Asociace farmářských tržišť ČR (AFT ČR) a pořádá farmářské trhy na Jiřáku a na Náplavce.
Oslovení pořadatelé farmářských trhů u nás se shodují, že se bohužel nejedná o nic nového, a jak říká například Pavel Šťastný, organizátor farmářského trhu na Kulaťáku, jde o obecný problém. „Nálepku“ farmáře má na sobě dnes pomalu i instantní polévka s čínskými nudlemi. „Bohužel vyprazdňování pojmu farmářský je na denním pořádku. Farmářskými trhy se dnes nazývají i trhy, kde se prodává textil a veteš. To je ale stejné již od roku 2009, kdy zažíváme boom farmářských trhů. Ale situace se zlepšuje…, i když se pořád objevují pokusy různých koumáků,“ komentuje Tomáš Popp, pořadatel Plzeňských farmářských trhů.
Zneužívá McDonald's úspěchu farmářských trhů ve své kampani?
Jiří Sedláček, pořadatel farmářských trhů Náplavka a Jiřák, předseda Archetyp, o. s., předseda AFT ČR
Jednoznačně zneužívá a nejen McDonald's, ale především prodejní řetězce a velcí výrobci. Na počátku dějin farmářských trhů v ČR se kdekdo ošklíbal nad spojením tohoto sousloví a mnohým rigidním lingvistům vadilo, že farmářské trhy používají výrazu „farmářské“, že je to výraz přejatý z angličtiny a s naší tradicí nemá nic společného. Lépe by prý bylo trhy nazývat jakkoliv jinak, např. zemědělské, selské apod.
Jak šel čas a sláva farmářských trhů sílila, na trhy začaly chodit tisíce nadšených zákazníků, kteří si trhy začali považovat, zbystřil nejen reklamní a PR průmysl, ale i samotná vedení prodejních řetězců, nadnárodních firem, restaurací apod. Začaly vznikat farmářské obchody, poté i farmářské řetězce (často formou franšízingu) a slůvko „farmářský“ se začalo stovkám, ba i tisícům výrobcům potravin a provozovatelů gastronomie náramně hodit.
Najednou měli v rukou pojem, který byl bezděčně a automaticky spojován s úspěchem farmářských trhů a tak cokoliv bylo označeno za farmářské, mělo automaticky vyšší punc prodejnosti. A protože nálepka byla zdarma, poslední cca čtyři roky, pět let vídáme a slýcháme o „farmářských párečcích, bramborách, marmeládách, sušenkách, salátech, limonádách…“, z čehož vyplývá, že pojem „farmářské“ nikoliv nevýznamně posloužil (a nadále slouží) potravinářskému marketingu a PR, i když jde u mnohých výrobků o spojení falešné a účelové.
Nazývat konvenčně a průmyslově vyráběné potravinové výrobky „farmářskými“ u potravin, které opravdu nepochází z farem a jejich výroba tomu odpovídá, není nic jiného než klamání spotřebitele a bohapustá lež. Stačí navštívit nějaký nadnárodní řetězec, kde v sekci mléčných výrobků najdete například minimálně čtyři druhy jogurtů, které se nazývají „farmářské“, ale vyrábějí je „suverénně“ velké akciové společnosti. Takhle bych mohl pokračovat u desítek, ba stovek dalších výrobků, jichž se to také týká. Proto mě lehce zvedla ze židle zpráva o spojení farmářských trhů a značky McDonald's. Obávám se navíc, že v tomto případě dojde u jisté části spotřebitelské populace ke značnému zesměšnění značky, pokud to ovšem McDonald's vůbec zajímá.
Citlivost zákazníků – alespoň některých – na jemné tahání za nos ukázala nedávno kauza jménem Ježkův statek: „Sociálními sítěmi se prohnala zpráva o Ježkově statku, který prý neexistuje, a přesto zásobuje farmářské prodejny mlékem a mléčnými výrobky…“ více v článku „Podvod“ jménem Ježkův statek? Normálka.
Tomáš Popp, pořadatel Plzeňských farmářských trhů, předseda Envic, o.s., místopředseda AFT ČR
Samozřejmě že ano. Problém je v tom, že si pod pojmem farmářské trhy každý představuje něco jiného… Plzeňské farmářské trhy, které pořádá sdružení Envic od roku 2010, pořádáme tak, aby na nich prodávali skutečně prvovýrobci – farmáři, sýraři, uzenáři, pekaři… Stejné je to u dalších členů Asociace farmářských tržišť. Vybíráme si malé výrobce, kteří dokáží připravovat to nejlepší jídlo. McDonald's prostě tento pojem pomáhá svým krokem vyprazdňovat. Na druhou stranu nejsou spotřebitelé hloupí. Poznají, když se je někdo snaží balamutit. Alespoň doufám.
Zuzana Svobodová, ředitelka komunikace McDonald's CZ
Část naší roadshow má podobu farmářského tržiště – stánku, na kterém prezentujeme čerstvé produkty od našich dodavatelů farmářů. Nejedná se o prodejní akci, pouze chceme ukázat suroviny, ze kterých připravujeme naše jídlo a představit dodavatele, kteří je pro nás pěstují.
Využívání (či zneužívání) populárních označení typu „domácí“ jsme popisovali již dříve, například v článku Názvy potravin balamutí domácí výrobou, babičkou a tradicí. Konkrétně ve spojení s McDonald's upozornil loni Marketing Sales Media: A je to tady. Už i McDonald´s je farmářský a domácí