Zranění kvůli sdíleným koloběžkám přibývají

12. 7. 2021

Sdílet

Náš fotograf zachytil situaci v centru Prahy, 8. července 2021 Autor: Vitalia.cz / Karel Choc
Náš fotograf zachytil situaci v centru Prahy, 8. července 2021
Rychlé, praktické, milované i nenáviděné. Takové jsou sdílené elektrokoloběžky. Bohužel přibývají s nimi spojené úrazy. Některé končí i smrtí. Jak jezdit, abyste neublížili sobě ani nikomu v okolí?

Korejská fotografka Hwa-Young, která žije momentálně v Berlíně, využívá pravidelně sdílené koloběžky. Obtěžkaná foťáky na nich jezdí do práce. Jako jedna z mnoha využívá tento poměrně nový městský dopravní prostředek. Má to své výhody. Dojede rychle tam, kam potřebuje. Oproti kolu může jít také kus pěšky a na jiném místě zase na nějakou koloběžku nasednout. Nemusí přemýšlet, kam ji připoutat, aby ji někdo neukradl…

Co se dozvíte v článku
  1. Kolize s autem může být fatální
  2. Počty zraněných rostou
  3. Bezpečnostní pravidla pro jízdu na elektrokoloběžce
  4. Obecné zásady pro elektrokoloběžky
  5. Maximální rychlost 24,99 km/h
  6. Pro jezdce na koloběžce platí stejné povinnosti jako pro cyklisty
  7. Koloběžky na chodníku?

Neodradily ji ani dva pády. A to si při tom druhém, kdy jí to uklouzlo na mokré vozovce, zlomila ruku. Helmu nenosí. A není zdaleka jediná. Málokdy můžeme spatřit někoho na koloběžce s ochranou hlavy.

Kolize s autem může být fatální

Přitom počty úrazů na sdílených koloběžkách stoupají. Jenom v Německu zemřelo v roce 2020 pět osob, více než 2155 jich bylo zraněných, z toho 386 těžce. Často dochází ke kolizi s osobními auty, ale i s těžkými dodávkami či nákladními vozy.

V České republice je popularita sdílených koloběžek, zejména ve velkých městech, na vzestupu. První zelené značky Lime začaly jezdit v Praze v roce 2018.

Lidé je využívají nejen jako kratochvíli, tedy jízdu bez cíle. Oblíbená jsou také u turistů, ale své místo si nacházejí rovněž v běžném životě, kdy nahrazují veřejnou i osobní dopravu. „Když potřebuji přejet jen dvě stanice metrem nebo tramvají, tak je to na koloběžce rychlejší než čekat na tu tramvaj nebo na metro,“ svěřil se České televizi Jan Pulkráb, který sdílené koloběžky využívá při cestách na pracovní schůzky.

Galerie: Náš fotograf zachytil situaci v centru Prahy, 8. července 2021 

Počty zraněných rostou

Ale s rostoucím zájmem rostou i počty nehod a zranění. Statistiky ovšem nerozdělují sdílené elektrokoloběžky a koloběžky. Zatímco v Praze zasahovali záchranáři v roce 2019 u 55 případů, za rok 2020 už je to 129 zásahů spojených s koloběžkami. „Zda byly elektro, bohužel říct nedokážeme,“ říká Jana Poštová, tisková mluvčí Zdravotnické záchranné služby hl. m. Prahy, a dodává, že z toho 6 osob skončilo na jednotce intenzivní péče (JIP) – tedy ve vážném stavu.

Za letošní rok je to prozatím 81 případů, z toho 4 na JIP. Do těchto čísel jsou zahrnuty pády, dopravní nehody atp. „Obecně lze říci, že tato čísla jsou jen pomyslnou špičkou ledovce. Valnou většinu drobných úrazů způsobených pádem, špatnou manipulací atd. lidé řeší po vlastní ose a záchranná služba se o nich ani nedozví,“ dodává Jana Poštová a upozorňuje, že se jedná o počet výjezdů, nikoliv počet pacientů.

Bezpečnostní pravidla pro jízdu na elektrokoloběžce

Ve většině případů si za svá zranění mohou samotní jezdci, kteří kolikrát ani nevědí, jaká pravidla pro ně platí, a mnohdy neohrožují jen sebe, ale i ostatní. Například při jízdě na chodníku. Právě to se stalo letos v červnu osudné mladé Italce, kterou při procházce podél Seiny v Paříži srazily dvě ženy na elektrokoloběžkách. Žena svým zraněním podlehla.   

K základnímu pravidlu by měla bez diskuse patřit helma. Nemělo by se rozhodně jezdit pod vlivem návykových látek. Sdílená koloběžka by neměla sloužit coby dopravní prostředek při cestě z hospody domů. A platí samozřejmě ohleduplnost a dodržování dopravních předpisů.

Provozovatel elektrokoloběžek Bolt ještě dodává, že na jedné koloběžce může z bezpečnostních důvodů jezdit pouze jeden cestující a každý by měl dobře zvážit vhodné místo pro její parkování, aby nepřekážela a zbytečně nezabírala místo chodcům.

Obecné zásady pro elektrokoloběžky

  • Jezdec má mít helmu,
  • nesmí být pod vlivem návykových látek,
  • platí ohleduplnost a dodržování dopravních předpisů,
  • jezděte v pruzích pro cyklisty a respektujte ostatní účastníky provozu,
  • na jedné koloběžce může jezdit pouze jedna osoba,
  • parkujte koloběžku tam, kde nepřekáží.

Maximální rychlost 24,99 km/h

Provozovatelé sdílených koloběžek jsou si velmi dobře vědomi toho, že aby se se na ně nenahlíželo jako na motorová vozidla, musejí splňovat dva základní limity: jejich rychlost nesmí přesáhnout 25 km/h a její výkon 1 kW. Jedině tak se na ně vztahují dopravní pravidla platná pro cyklisty vymezená zákonem č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích.

V opačném případě by řidiči museli mít řidičský průkaz a pojištění odpovědnosti z provozu motorového vozidla, což by sdílení koloběžek zásadně zkomplikovalo.

Pro jezdce na koloběžce platí stejné povinnosti jako pro cyklisty

  • Jezdí se po pravé straně vozovky s dostatečným bezpečnostním odstupem.
  • Pokud existuje na vozovce jízdní pruh pro cyklisty, jezdec na koloběžce je povinen ho použít.
  • Jezdci na koloběžce mohou jet jenom jednotlivě za sebou, nikoli vedle sebe.
  • Motoristé předjíždějí jezdce na koloběžce zásadně zleva.

Koloběžky na chodníku?

  • Pohyb po chodníku je umožněn jen pro osoby ve věku do 10 let.
  • Do 18 let věku platí za jízdy povinnost použít ochrannou přilbu schváleného typu podle zvláštního právního předpisu a mít ji nasazenou a řádně připevněnou na hlavě.
  • Jedinec do 10 let se může pohybovat bez dozoru osoby starší 15 let pouze na cyklostezce, na stezce pro cyklisty a chodce a v obytné zóně po celé její ploše.
  • V pěší zóně se smí pohybovat jen tehdy, pokud dopravní značka povoluje vjezd cyklistů.
  • V „Zóně pro cyklisty“ je nejvyšší povolená rychlost 30 km/hod.
  • Pokud se jedinec do deseti let věku pohybuje na silnici, je nezbytný doprovod osoby starší 15 let, sám může jet na silnici až po dosažení 10 let.

Zdroj: Policie ČR

Autor článku

Své profesní působení v médiích zahájila v týdeníku Reflex. Pracovala v kreativním týmu TV NOVA a vedla sekci Sport a relax serveru Vitalia.cz vydavatelství Internet Info. Podílela se také na jeho dalším projektu, serveru 120na80.cz.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).