Psychologové varují, že stále častěji řešíme neschopnost nalézt rovnováhu mezi pracovním a soukromým životem. Problém se prohloubil s narůstajícím počtem lidí, kteří upřednostnili home office před pravidelnou dojížďkou do práce. Jak poznat, jestli i vám rovnováha chybí? A co s tím udělat?
Jak poznat, zda máte problém s rovnováhou mezi prací a soukromým životem
Je to snadné. Odborníci vytipovali čtyři hlavní znaky člověka, který mísí práci se soukromým životem. Na první pohled vypadají celkem nevinně, ale vězte, že značí, že problém už je na cestě, nebo se dokonce již dávno zabydlel:
- myslí při usínání obvykle na práci, která jej čeká na druhý den;
- kontroluje hned po probuzení e-maily a sdílený kalendář (či jiný online pracovní prostor);
- cítí vinu za to, že tráví volný čas s přáteli či koníčky, místo aby pracoval;
- pracuje často přesčasy či vynechává oběd, aby mohl pracovat.
Našli jste se v alespoň jednom ze zmíněných bodů? Pokud ano, problém již vznikl i u vás. A jestliže máte zatím jen pocit, že tímto směrem jste se v poslední době začali ubírat, co nejrychleji se aktivně snažte přibrzdit.
Jenže jak oddělit práci od soukromého života a najít rovnováhu?
Zvyk je železná košile. A závislost na práci, kterou jsme si v čase vybudovali, nebo náročný režim, který jsme na sebe postupně nechali naložit, může být košilí přímo ocelovou. Ale nikoliv nezničitelnou. I na ocel máme nástroje, kterými ji zpracováváme – a to může platit též v psychologické rovině.
Takže co psychologové radí, abyste znovu našli rovnováhu mezi prací a soukromým životem?
1. Hýbejte se
Stačí pravidelná procházka. Nebo si v Penny letáku vyhlédněte za dobrou cenu sportovní náčiní na domácí cvičení – a na mobilu si nastavte pravidelné časové intervaly. Telefon vás vytáhne od práce, a půjdete se trochu rozhýbat. Proč?
Pohyb je nejlepším způsobem, jak se myšlenkově odpoutat od práce, vyčistit hlavu a poskytnout mozku příležitost nahlédnout v dalším pracovním úseku na řešenou práci z jiného úhlu. Uvidíte, že díky pravidelnému pohybu nejen zefektivníte svou práci, ale i se pracovní program naučíte rychleji zavírat.
2. Postarejte se o jinou zábavu, než je jen práce
Než jste začali se současnou prací, jistě jste měli koníčka. Nebo přátele, se kterými jste trávili více času. Vraťte se k tomu. Pokuste se trávit více času s lidmi, jejichž společnost je vám příjemná. Nebo činností, která vás opravdu baví (je-li tou činností vaše současná práce a jste živnostníkem, můžete být v přirozené rovnováze, přestože pracujete déle, než je ve společnosti běžné).
3. Oddělte pracovní a soukromý prostor (i v hlavě)
Na home office oddělte místo, kde pracujete, od zbytku bytu. Udělejte si pracovní koutek, který bude sloužit právě jen práci. A usedejte do něj jen v době, kdy se chystáte vědomě pracovat. Vyvarovat byste se měli situacím, kdy z nudy nebo nerozhodnosti usedáte na své pracovní místo, protože to vždycky skončí stejně.
Pravidlo platí i pro lidi fyzicky dojíždějící do práce. Pracovní náplň nechte v kanceláři nebo jiném pracovním místě a domů jezděte, pokud možno, s čistou hlavou. Jestliže je nemožné si zajistit čistou hlavu po delší dobu, popřemýšlejte o zúžení pracovní náplně.
4. Jasně si ukončujte pracovní dobu
Pracovní doba má nějakým okamžikem skončit. Vy si ten okamžik naprosto jasně vytyčte. A dodržte. Zejména v hlavě.
5. Naučte se relaxovat a kvalitně spát
Relaxace není jen obyčejné rozplácnutí se na gauči. K relaxaci patří i odpočinek psychický – a ten často přichází až s aktivním pohybem nebo se změnou dýchání. Návodů, jak na rychlou relaxaci, je k mání spousta. Například 5 tipů na rychlou domácí relaxaci.
6. Odpověď „Ne“ není tabu
Máte na dnešek už plno práce, ale dorazila k vám další? Pokud se nejedná o problém, jehož odložení by mělo dalekosáhlé následky, tak nové zadání odložte. Nebo jej úplně odmítněte (nejde-li o oblast, kterou řešíte výsadně vy). Zkrátka: „ne“ není tabu!