Klíčové aspekty pracovního prostředí
Faktory jako akustika, osvětlení, klimatizace, a pohodlí významně ovlivňují, jak se zaměstnanci cítí během práce, a tyto aspekty mohou vědomě i podvědomě zlepšovat jejich pracovní výkonnost. Pojďme si některé z nich více rozebrat.
1. Osvětlení, akustika a čistý vzduch
Jedním z klíčových prvků je osvětlení. V mnoha případech je preferováno přirozené denní světlo, které lze regulovat žaluziemi nebo roletami, a v případě nedostatku denního světla je důležité zajistit kvalitní umělé osvětlení.
Dalším důležitým prvkem je akustika. V open space kancelářích se často setkáváme s problémem hluku, který negativně ovlivňuje koncentraci. Akustické panely, izolované konferenční místnosti a tiché zóny pomohou vytvořit klidnější prostředí bez nepříjemného rámusu.
Dbejte na kvalitu ovzdušív kancelářských prostorech. Dobrá ventilace a filtrace vzduchu jsou nezbytné pro udržení zdraví vašich zaměstnanců, zejména pak v chřipkovém období musí být zajištěna dostatečná výměna vzduchu kvůli virům a bakteriím v ovzduší.
2. Kancelářský nábytek pro zdraví a pohodlí
Kancelářský nábytek hraje ve vytváření optimálního pracovního prostředí nezastupitelnou roli. Pohodlné sezení je nezbytné pro zdraví, proto je důležitý pečlivý výběr křesel a židlí, na nichž zaměstnanci tráví minimálně 8h denně. Přednost dejte zejména ergonomickým kancelářským židlím, které podpoří zdravé sezení. Určitě nechcete, aby vaši zaměstnanci měli zničená záda z nekvalitních židlí.
Pro zdravější pracovní prostředí jsou také ideální výškově nastavitelné stoly, které umožňují střídání sezení a stání, což přispívá k lepší fyzické kondici pracovníků. Nezapomínejme ani na úložné prostory, které by měly být praktické a zároveň esteticky příjemné.
3. Odpočinkové zóny
Zóny pro odpočinek a relaxaci mohou pomoci zaměstnancům obnovit energii a zlepšit soustředění. Poskytněte svým zaměstnancům koutek, kam si na chvíli zajdou oddechnout a popovídat s kolegy. Relax zónu lze vybavit speciálním sedacím nábytkem – odpočinkovými křesly či pohovkami, sedacímy vaky, nebo houpačkami a konferenčními stolečky. Zkuste přidat i šipky, fotbálek, nebo jiné zábavné odreagování.
Další faktory ovlivňující produktivitu zaměstnanců
- Kromě nábytku má na produktivitu vliv i teplota a vlhkost vzduchu, přičemž ideální teplota se pohybuje okolo 21–23 °C.
- Myslete i na takové drobnosti, jakou jsou zásuvky či USB porty, které jsou integrované do desky kancelářského stolu. Tyto zefektivní a usnadní práci s elektronikou.
- Pokojové rostliny v kanceláři jednak zvyšují estetickou hodnotu prostoru, ale také přispívají k vyšší efektivitě práce zaměstnanců. Rostliny nebo výhled na zeleň mohou zlepšit náladu a snížit stres.