Řečníci poukázali na řadu příkladů, a to jak globálních společností, tak i středně velkých regionálních společností, že skloubit hodnoty ekonomiky a etiky je nejen možné, ale velice výhodné pro všechny zúčastněné strany, od akcionářů, přes zaměstnance až po zákazníky, nemluvě o výhodách pro životní prostředí obecně.
Hlavní závěry v kostce:
- Finanční krize, umocněná sociálními a ekologickými problémy a zvyšujícím se pocitem zodpovědnosti spotřebitelů, mění ekonomické a podnikatelské prostředí.
- Spotřebitelé své peníze daleko více směřují k nákupům zboží, u kterého vnímají hodnoty přesahující jeho finanční cenu. U nakupovaného zboží očekávají transparentní původ, co nejšetrnější způsob výroby a vyčíslení ekologických, ekonomických a společenských dopadů výroby, obchodu a spotřeby.
- Trh s bioprodukty a dalšími etickými výrobky má před sebou veliký potenciál růstu.
Volkert Engelsman, Eosta
- Prozíraví podnikatelé se inspirují nikoli v minulosti, ale v budoucnosti.
- Etičtí spotřebitelé (lohasiané) nejsou ekonomickou, nýbrž informační elitou. Jsou vysoce vzdělaní a od nakupovaných výrobků očekávají naplnění vlastních hodnot trvalé udržitelnosti
- Spotřebitelé budou stále více vyžadovat průkazné a nezávislé hodnocení příspěvku výrobce a obchodníka k trvalé udržitelnosti, tedy k otázkám souvisejícím nejen s ekologií, ale také s ekonomickou a společenskou odpovědností. Úspěch budou mít naprosto transparentní, otevřené a etické společnosti, schopné svým zákazníkům srozumitelně sdělovat své hodnoty.
- Trvalá udržitelnost je skvělý business.
Petra Šánová, Provozně ekonomická fakulta, Zemědělská univerzita Praha
- Pro úspěch na trhu je stále důležitější skupina zákazníků, žijící nový konzumní a životní styl, zahrnující kritérium etiky, tzv. LOHAS.
- LOHAS spotřebitelé představují budoucnost pro všechny podnikatele, zaměřené na trvale udržitelné produkty a služby. Jsou to progresivní spotřebitelé, tvůrci názorů a lídři v oblastech sociálních, ekologických a ekonomických změn. Jejich tržní potenciál zůstává prakticky nevyužitý.
- LOHAS jako životní styl zasahuje do širokého spektra spotřebního zboží od potravin přes oděvy, potřeby pro děti, domácnost, až po ekologičtější auta, domy a další související produkty a služby.
Vladan Armus, Starbucks
- Investice do zlepšování životní úrovně našich dodavatelů, pěstitelů kávy, je nezbytná pro náš úspěch.
Toralf Richter, BioPlus
- Firmy musí pro své hodnoty nadchnout především vlastní zaměstnance. Jen vzdělaní a angažovaní zaměstnanci jsou dobrými reprezentanty firemních vizí.
- Zákazníci mají k dispozici více informací, ale jsou méně informovaní. Úspěch závisí na vtažení zákazníků do hry.
Tom Václavík, Green marketing
- Spotřeba biopotravin ve světě i v České republice nepřestává stoupat, jen dynamika růstu se vzhledem k ekonomické situaci mírně zpomalila.
- Obrat českých výrobců generických, nevyprofilovaných značek biopotravin stagnuje. Emotivní značky, efektivně sdělující své hodnoty, ale dále rostou.
- Rostou prodeje zboží pocházející z Fair trade, lokálních (bio)potravin, biokosmetiky a biotextilu – výrobků, které v sobě obsahují etické hodnoty spotřebitelů LOHAS.
- Biopotraviny mají před sebou obrovskou budoucnost. V současné době se na trhu s potravinami a nápoji ve vyspělém světě podílí jen 3 až 5 procenty.
- Ekonomická krize způsobila, že lidé nyní z každého zakoupeného výrobku požadují větší hodnoty. Biopotraviny jim mohou tyto hodnoty nabídnout jako žádný jiný produkt.
- Biotextil zažije stejný boom jako biopotraviny, prodeje rostou o desítky procent ročně.
Rainer Plum, New Ethics Institute
- V následujících letech očekává soustavný růst obratů kontrolované přírodní kosmetiky a biokosmetiky, což na druhou stranu povede k rostoucí konkurenci a oboru přinese značné výzvy.
Ukazuje se, že být nadnárodním gigantem nezbytně neznamená neetické podnikání, právě naopak. Jak Starbucks, provozovatel 16 000 kaváren v 50 zemích světa, tak L’oréal, výrobce 23 globálních značek kosmetiky s více než 67 000 zaměstnanci, jsou hodnoceny jako jedny z nejetičtějších společností na světě a v mnoha ohledech trvalé udržitelnosti udávají směr.
Transparentnost je základem důvěry a důvěra je předpokladem úspěchu každého podnikatele. Být transparentní ve svých hodnotách a podnikatelských postupech dává zákazníkům společnosti možnost vědomě činit nákupní rozhodování.
Organizátoři konference cítí, že roste poptávka jednak po objevování potenciálu potřeb LOHAS zákazníků, jednak po podnětech a strategiích v naplňování trvalé udržitelnosti v dalších sektorech podnikání. Proto se budou při přípravách příštího ročníku konference věnovat tématu etického a zodpovědného podnikání v širších souvislostech, tedy nejen ve vztahu k bioproduktům, spíše jako fórum pro udržitelné podnikání.
Konference Bio Summit 2010 se uskutečnila díky významné podpoře svých partnerů, konkrétně společností BILLA, United Bakeries, Fosfa, Starbucks, Biopark, Excellent Plzeň a Country Life.
Další informace na http://bio-summit.retailinfo.cz/