Čas dovolených se blíží

[Tisková zpráva] Základem každé spokojené dovolené je písemná cestovní smlouva, ve které bude dovolená přesně popsána - ubytování, strava, doprava a samozřejmě cena zájezdu včetně storno poplatků.

Sdílet

Už jen několik málo dní nás dělí od příchodu pravého astronomického léta a období letních relaxací. Každoročně se na Sdružení obrany spotřebitelů obracejí lidé s dotazy, které se týkají výběru dovolené, náležitostí cestovní smlouvy a v neposlední řadě i reklamací nepříliš povedených zájezdů.

Základem každé spokojené dovolené je písemná cestovní smlouva, ve které bude dovolená přesně popsána – ubytování, strava, doprava a samozřejmě cena zájezdu včetně storno poplatků.

„Spotřebitel má možnost od smlouvy odstoupit, ale musí počítat s tím, že si cestovní kancelář naúčtuje storno poplatky z ceny zájezdu. Jejich výše se pak bude lišit podle počtu dní zbývajících do odjezdu na dovolenou.“ říká tiskový mluvčí SOS Jan Mišurec.

Mnohdy jsou také spotřebitelé nespokojeni s kvalitou poskytnutých služeb či tyto služby vůbec neodpovídají cestovní smlouvě. V tomto případě by spotřebitelé měli již na místě tyto služby, ať už je to ubytování, strava či fakultativní výlet, reklamovat u místního delegáta a sepsat s ním reklamační protokol.

„Všem spotřebitelům také doporučujeme, aby si vše důkladně zdokumentovali, vyfotografovali, natočili. Zajistí si tak nezvratné a důležité důkazy pro další řešení jejich reklamace,“ říká tiskový mluvčí SOS a dodává: „Zájezd mohou spotřebitelé reklamovat ve lhůtě 3 měsíců od návratu domů.“

Cestovní kancelář musí reklamaci vyřídit do 30 dnů od podaní reklamace. V případě, že CK reklamaci neuzná, může se spotřebitel obrátit na mimosoudní řešení sporů, tzv. ADR (více na http://adr.ko­mora.cz/) nebo musí vše řešit soudní cestou.

Další velmi palčivou otázkou spotřebitelů je délka zájezdů. Často se totiž stává, že spotřebitelé odlétají první den pozdě večer a vrací se poslední den velmi brzy ráno. Bohužel, tímto jednáním cestovní kancelář žádný zákon neporušuje a tiskový mluvčí SOS Jan Mišurec k tomuto dodává: „Je zvykem, že první a poslední den dovolené je určen k dopravě, ale již nikde není uvedeno, v jaké části dne musí být tato doprava uskutečněna. Stačí tedy, abyste v první den vaší dovolené byli odbaveni na letišti a již je to počítáno jako den strávený na dovolené. Obdobně toto platí v případě návratu domů.“

V neposlední řadě bychom chtěli spotřebitelé upozornit na to, aby při sjednávání spotřebitelských úvěrů na zaplacení dovolené byli velmi opatrní a přečetli si celou smlouvu včetně obchodních podmínek. Často je totiž zájezd vyjde i na dvojnásobnou cenu původní ceny dovolené a splácejí ho velmi dlouho za velmi nevýhodných podmínek.

S případnými dalšími dotazy či problémy se mohou spotřebitelé obrátit na SOS prostřednictvím poradenské linky na čísle 900 08 08 08, která stojí 8 korun za minutu, rady lze získat také v on-line poradně na webu http://www.spo­trebitele.info/po­radna a ve všech osobních poradnách SOS, které své služby nabízejí zdarma.


Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).