K nejčastějším zraněním v letošní zimní sezóně docházelo na lyžařských svazích, při sjezdovém lyžování se zranilo 3 509 osob a na snowboardu 1 738 osob. Celkově se na horách v zimní sezóně zranilo 7 147 osob. Nejvíce úrazů připadá na Krkonoše s počtem 2 685 zraněných osob. V českých horách se v uplynulém zimním období zranilo také velké množství zahraničních návštěvníků. K nejméně disciplinovaným patří Poláci, Němci a Holanďané.
Aktuálně: Historický trest: Lyžař bude pykat za úraz na sjezdovce
Česko má první definitivní trest pro rychle a nebezpečně jedoucího lyžaře, který na sjezdovce vážně zranil sedmiletou dívku.
„Zaznamenáváme snížení počtu zraněných a lepší kázeň turistů na horách. K tomu přispělo i 10 FIS pravidel pro chování na sjezdových tratích, jehož zveřejnění jsme tentokrát věnovali zvýšenou pozornost,“ uvedl náčelník HS CR Jiří Brožek.
Také pro letní období je připraveno Desatero zásad bezpečného chování při pohybu v horském terénu. Pro náročnější horské túry je možné letos poprvé využít i služeb osmi nových horských průvodců, kteří nedávno pod dohledem členů HS složili náročné zkoušky.
Záchranářská a preventivní činnost je velmi důležitá pro bezpečnost návštěvníků hor. Ministerstvo pro místní rozvoj proto nesnížilo rozpočet Horské služby ani v letošním roce. Dotace na provoz služby je letos 110 milionů korun.
Čtěte téma: Deset pravidel pro chování na sjezdových tratích
Na sjezdovkách číhá nebezpečí, proto vznikla pravidla po lyžaře …
„Na nutnou renovaci a obměnu majetku dostane Horská služba navíc 20 milionů korun a dalších 10 milionů má z odpisů majetku. Za tyto peníze postaví například novou stanici v Černém Dole, nakoupí nové terénní vozy, čtyřkolky a skútry,“ dodal ministr Rostislav Vondruška.
Horská služba dovrší 12. května 75 let své oficiální existence. Daří se jí držet krok s podobnými organizacemi v zahraničí co do technického vybavení, tak i po stránce fyzické zdatnosti jejích členů. Před několika dny si to znovu ověřili zástupci HS ČR ve švýcarském Zermattu na legendárním skialpinistickém závodě, který s parametry 53 kilometrů délka a více než 4000 metrů převýšení tratě patří k nejtěžším v Evropě. Umístění v první třetině početného pole závodníků je víc než uspokojivé.