Snídaňových variací je spousta. Někdo si potrpí na klasickou anglickou, někdo dává přednost lehkému müsli s jogurtem a ovocem. Všechny jiné potraviny ale u snídaně stále poráží pečivo. Toho dnes v obchodech nalezneme nepřeberné množství, ať už preferujeme sladké, slané, cereální nebo bílé.
Milovníci rohlíků a sladkého
Nejvíce pečiva se v obchodech prodá právě v čase snídaní, mezi sedmou a desátou hodinou ranní. Na odbyt jde jak slané, tak sladké pečivo. Podle Radka Mlícha, zodpovědného za sortiment pečiva v obchodním řetězci Tesco, čeští zákazníci snídají nejraději koblihy a koláčky a ze slaného sortimentu dávají přednost rohlíkům, houskám a cereálnímu pečivu, jako jsou například cereální kaiserky, které má v oblibě 48 % zákazníků.
„Pokud bychom měli srovnat prodeje sladkého a slaného pečiva, slané je na tom o něco lépe díky prodeji rohlíků. Stále jsme rohlíkovým národem a prodeje rohlíků se pohybují v řádech desítek milionů kusů měsíčně. Zhruba třetina zákazníků je koupí při každém nákupu. Druhou nejprodávanější položkou je chléb 1200 g, kterého se ale prodají „pouze“ stovky tisíc kusů měsíčně."
Stále populárnější je i sladké. „Vloni jsme zaznamenali nárůst prodejů sladkého baleného pečiva, jako jsou koláčky, záviny a vánočky, o více než 25 %. U trvanlivého pečiva, mezi které patří rolády, croissanty a podobně se prodeje zvýšily dokonce o 45 %. Co se týče náplní, Češi si nejvíce ve sladkém pečivu stále potrpí na tvaroh, sladkou snídani s ním preferuje 58 % zákazníků,“ dodává Radek Mlích z Tesca.
Čtěte téma: Nesnídáte? Zaděláváte si na obezitu
Cereální trend v Čechách
Klasické české snídani v podobě rohlíků s medem nebo tvarohových koláčků začíná šlapat na paty trend zdravých snídaní, který dorazil i do Čech. „Za poslední léta sledujeme značný nárůst prodejů cereálního a tmavého pečiva. Vloni ve srovnání s předcházejícím rokem zájem o cereální pečivo vzrostl o 25 %. Tento trend stále pokračuje a dá se předpokládat, že zájem o tento druh výrobků bude letos ještě vyšší. Česká republika prochází změnou životního stylu, kdy se zvyšuje počet lidí, kteří si potraviny pečlivě vybírají a záleží jim na tom, co jedí a co prospívá jejich organismu. Cereální a tmavé pečivo upřednostňují především ženy. Podle našich průzkumů přes 60 % našich zákaznic snídá výrobky z naší pekárny, které mají vysoký podíl vlákniny,“ dodává Radek Mlích z Tesca.
Seriál U sporáku: Domácí müsli
Na poptávku po „zdravé snídani“ odpovídají obchodní řetězce stále širším sortimentem zboží. Právě v Tescu si zákazníci mohou vybrat z více než 250 druhů výrobků tmavého a celozrnného pečiva, které do obchodů dodává přes 50 centrálních, ale i lokálních dodavatelů, jejichž výrobky a speciality jsou k dostání pouze v konkrétním regionu.
„Zákazníci mohou posnídat i výrobky z řady Tesco Healthy Living, která zahrnuje potraviny pro zdravý životní styl. Najdou v ní například žitný nebo fitness balený chléb, chléb s amarantem nebo celozrnnou večku. Dále nabízíme výrobky se sníženým obsahem cukru a tuku z řady Tesco Light Choice. Z té se k sladké snídani hodí například záviny nebo buchty,“ dodává Radek Mlích z Tesca.