Kuře české vzduchem chlazené je kvalitní a bezpečné

[Tisková zpráva] (Potravinářská komora ČR) Alarmující nárůst dovozů kuřat ze zemí, které disponují zastaralými a nekvalitním technologiemi a současně naprosté selhání kontrolních mechanizmů v sousedním SRN s dopadem právě na sektor výroby drůbežího masa vedl Potravinářskou komoru ČR k zásadní výzvě pro české spotřebitele v podobě tzv. Modřické výzvy.

Sdílet

Česká republika patří ve spotřebě drůbežího masa v rámci EU se svými 25 kilogramy na osobu a rok k nadprůměru a řadí se na 5. místo. Ačkoliv je v ČR dostatek chovů i zpracovatelských kapacit pro pokrytí této vysoké spotřeby, dovozy drůbeže do ČR neustále rostou. Jen v roce 2009 činil dovoz 80 000 tun drůbežího masa, což je pětkrát více než v roce 2001.

Současná legislativa EU neukládá výrobcům, dovozcům a obecně společnostem uvádějícím kuřata na trh povinnost uvádět na obalech jejich výrobků ani použitou technologii chlazení kuřat (chlazení vodou nebo vzduchem), ani povinnost uvádět obsah vody v chlazeném či mraženém kuřeti. Spotřebitel tak nemá šanci poznat, kolik vody kuře obsahuje, ani odkud výrobek pochází.  Řadě zemí – např. Polsko (odkud pochází nejvíce dovozů do ČR – 30 000 tun v roce 2009), Řecko, Dánsko či země Jižní Ameriky používají stále chlazení kuřat vodou, což samozřejmě nejen průkazně zvyšuje riziko vyššího výskytu salmonely, ale zároveň obsahuje legislativou povolených až 5 % vody, což znamená, že spotřebitel platí nikoliv za drůbeží maso, ale za vodu.

Sektor drůbežího masa zasáhla významně také německá dioxinová aféra, která ukázala existující riziko naprostého selhání oznamovacích povinností privátní laboratoře i kontrolního systému, Bohužel vzhledem k existenci podobného systému kontrol se zapojením privátních subjektů v několika zemích EU nelze bohužel zcela vyloučit opakování celého skandálu a ohrožení zdraví spotřebitele

Především z důvodů ochrany spotřebitele před nekvalitními a jak se ukázalo, i zdraví škodlivými produkty ze zahraničí prosazuje Potravinářská komora ČR označování českých potravin logem s českou vlajkou, která spotřebiteli zaručuje, že kupuje český výrobek z českých surovin.

V rámci tzv. Modřické výzvy, kterou podepsali významní představitelé zemědělského a potravinářského sektoru tak apeluje na spotřebitele, aby kupovali kvalitní a bezpečné české výrobky vyráběné s použitím nejmodernějších technologií a z kvalitních surovin. Při stálém snižování objemu domácí produkce jinak hrozí riziko, že se Česká republika stane zemí, závislou na dovozu a na zejména pro spotřebitele nepříznivých podmínkách zahraničních obchodníků.

Nakupujte na trhu. Najděte si FARMÁŘSKÝ TRH přímo vám na míru! 

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).