Na této situaci se podepsalo několik faktorů. V první řadě je nutné konstatovat, že kapacita ubytovacích zařízení v České republice již v roce 2008 převyšovala ve většině regionů poptávku. Toto platí zvláště o hl. m. Praze, které má v současné době více pokojů v hromadných ubytovacích zařízeních než například Vídeň. Na poklesu se projevila od počátku roku také ekonomická krize a úspory jak ve firmách, tak v domácnostech. Počátkem letní sezóny v turistických destinacích ovlivnilo návštěvnost také nepříznivé počasí.
Dle vyjádření hoteliérů ubylo nejvíce hostů z Německa, Anglie, Nizozemska, Japonska a USA. Většina ubytovacích zařízení zaznamenala pokles tržeb na jeden disponibilní pokoj (REVPAR) o 20 – 35%. S poklesem obsazenosti hotelů se snížila také průměrná cena. Hotely a restaurace dosud nijak hromadně nepropouštějí, přestože poptávka klesla, snaží se udržet kvalifikovaný personál. Ve většině hotelů tam, kde zaměstnanci odcházejí, již na jejich místo nedoplňují nové zaměstnance. Nicméně pokud by měla tato situace přetrvávat, budou také hoteliéři a provozovatelé restaurací ke snížení počtu zaměstnanců nuceni přistoupit.
Situaci by pomohlo urychlené přijetí vládního návrhu na přeřazení služeb restaurací do snížené sazby DPH, které prošlo počátkem léta v poslanecké sněmovně prvním čtením. Toto opatření by podle propočtů AHR ČR přineslo celkové oživení ekonomiky jednotlivých provozů a pomohlo zachovat minimálně 9000 pracovních míst přímo v sektoru hotelnictví a gastronomie.
České klientely nejezdí zatím více než loni. Češi se snaží více šetřit a celkově se zkrátila jejich délka pobytu, volí raději prodloužené víkendy. Méně utrácejí také v restauracích.
Pro domácího i zahraničního turistu je nyní ideální příležitost navštívit za velmi výhodných podmínek Českou republiku včetně hlavního města. Mnoho hotelů nabízí zajímavé balíčky.
Prezident AHR ČR Pavel Hlinka a generální ředitel největšího českého hotelového řetězce Orea Hotels k tomu řekl: „Snížená poptávka po ubytování v letošní turistické sezóně se v tradičně obsazovaných segmentech trhu samozřejmě dotýká i hotelů řetězce OREA HOTELS. Důsledkem všeobecně známých příčin, které ovlivňují celou ekonomiku ale dochází také k mírnému zvyšování poptávky na tuzemském trhu a to po krátkodobých pobytech a rodinné dovolené, která je nejen díky cenové dostupnosti, na rozdíl od zahraniční, stále více aktuální. Zákazníci tak logicky dávají přednost před experimenty něčemu, co se osvědčilo v minulosti a co důvěrně znají. Navíc zjišťují, že si mohou ve zvýhodněných nabídkách a balíčcích vybrat dovolenou nesrovnatelně levnější, než v zahraničí. V mnohých případech bývají příjemně překvapeni, co všechno mohou na dovolené v tuzemsku poznat."