„Vzdělávání je oblast, na které musí být postavena naše budoucí prosperita. Před každým budoucím ministrem či ministryní školství stojí celá řada zásadních úkolů, kterým se – pokud budou odpovědní – nemohou vyhnout. Rozhodně to není tak, že by si každý nová vláda mohla vybrat, který problém ve školství chce řešit a který odloží na později. Žebříček priorit je objektivní a zcela evidentní a ať už bude nový šéf resortu z jakékoliv strany, nezbude mu, než ho respektovat," zdůraznila ministryně Miroslava Kopicová.
Připomněla zároveň, že pro některé klíčové oblasti ponechává svým nástupcům náměty, jak postupovat při řešení potíží. „Nejde z mé strany o žádné povýšené rady. Prostě se domnívám, že za mého působení úřad spolupracoval s celou řadou vynikajících expertů a byla by škoda jejich náměty nevyužít, nebo je alespoň nevzít v potaz jako případnou inspiraci. Tím spíš, že jejich ani má práce nikdy neměla politický, ale jen a pouze věcný, odborný charakter."
Za největší úspěchy svého působení pokládá Miroslava Kopicová především obnovení prací na reformě terciárního vzdělávání, včetně ustavení Rady pro reformu vysokoškolského vzdělávání v čele s prof. Rudolfem Haňkou z University of Cambridge. V nejbližší době chce také ministryně Kopicová na jednání vlády předložit principy reformy finanční podpory studentů, které pokládá za podstatnou součást žádoucích změn v českém vysokém školství.
Čtěte téma: Domácí vzdělávání: Dítě českým školám nesvěřím!
Štve vás způsob výuky, atmosféra nebo prostředí na českých základních školách? Máte možnost své dítě vyučovat sami.
Významná je podle slov ministryně také novela vysokoškolského zákona, která zavádí registr profesorů a docentů a dále i garanta studia. „Fenomén tzv. létajících profesorů je dlouhodobě pokládán za jedno z největších negativ našeho terciárního vzdělávání a já pevně doufám, že tato legislativní úprava přispěje k likvidaci podobných neblahých jevů," varovala ministryně Kopicová.
Mezi další dobré výsledky řadí stabilizaci financování resortu včetně předjednání rámce financování pro rok 2011. „Platy pracovníků ve školství se nesmí v žádném případě snižovat," zdůrazňuje ministryně.
Pozitivně pokračuje čerpání prostředků z operačních programů, přičemž za nejdůležitější v oblasti regionálního školství pokládá Miroslava Kopicová projekt EU peníze školám, který mimopražským základním školám umožní bez zbytečné administrativy a bez asistence poradenských agentur čerpat pomocí tzv. šablon 4,5 miliardy korun. Obdobné šablony jsou již nyní připraveny také pro střední školy.
Ministryni Kopicové se také podařilo stabilizovat projekt státní maturity. „Definitivní podoba státní maturity je připravena ke spuštění, vše běží přesně podle harmonogramu a nám nezbývá než doufat, že politické strany nepodlehnou populismu a zohlední zájmy žáků a naléhavou potřebnost jednotné maturitní zkoušky," přeje si ministryně školství.
Také projekt reformy terciárního vzdělávání je v současné době personálně i organizačně dobře zajištěn a jeden z jeho klíčových výstupů – finanční pomoc studentům – je připraven k předložení vládě.
Zdroj a další informace: MŠMT ČR