Podpora je rozdělena do dvou samostatných výzev – jedné za 130 a druhé za 300 milionů korun.
130 milionů pro oblast podpory „Další vzdělávání pracovníků škol a školských zařízení"
Pro oblast podpory 1.3. Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost (OP VK) s názvem „Další vzdělávání pracovníků škol a školských zařízení" byla vybrána podporovaná aktivita „Zvýšení dostupnosti, kvality a atraktivity nabídky dalšího vzdělávání pro pracovníky škol a školských zařízení".
Cílem je přispět k postupnému odstranění problému vysokého procentního zastoupení nekvalifikovaných pedagogických pracovníků s ohledem na míru potřebnosti v jednotlivých regionech. Na závažnost současné situace poukazuje např. Analýza kvalifikovanosti učitelů a návrhy doporučení pro podpůrné projekty ESF vypracovaná MŠMT. Hlavním cílem uvedené výzvy je proto právě zvýšení kvalifikace a odborných kompetencí pedagogických pracovníků.
„Předpokládáme, že příjemci podpory zde budou hlavně vysoké školy a další instituce oprávněné vydávat certifikáty vztahující se ke vzdělávání pedagogů," upřesnila ministryně školství, mládeže a tělovýchovy Miroslava Kopicová. Zároveň dodala, že rozmezí minimální a maximální možné podpory pro jeden projekt je v případě této aktivity stanoveno na 3 – 15 mil. korun. Podle jejího názoru je vzdělávání pedagogů jednou z klíčových oblastí, na něž by se měla zaměřit pozornost ministerstva i v dalších letech.
Čtěte téma:Připravte si peníze, budou přijímačky
Žáky základních škol čekají přijímačky letos od 22. dubna do 7. května. Mají všichni stejné šance?
V období od května do listopadu letošního roku bude probíhat hodnocení předložených projektů. Celý proces bude uzavřen schválením vybraných projektů vedením ministerstva zhruba v prosinci tohoto roku.
„Na vyhlášení výzvy jsme se připravili velice poctivě. Během zasedání pracovní skupiny tvořené zástupci krajů, členů Monitorovacího výboru a ministerstva jsme detailně představili jak plánované aktivity, tak cílové skupiny, oprávněné žadatele a alokace na jednotlivé oblasti podpory. Zdůrazňuji, že připomínky vznesené na jednání pracovní skupiny byly zapracovány, nejde tedy o návrh vzešlý ‚od zeleného stolu‘. Problémy, které chceme řešit, ostatně trápí především školský terén, lidi z praxe," vysvětlila Miroslava Kopicová.
Podrobnosti naleznete na http://www.msmt.cz/strukturalni-fondy/nove-vyzvy.
300 milionů pro oblast podpory „Vysokoškolské vzdělávání"
Dalších 300 milionů na vzdělávání pedagogických pracovníků pochází z oblasti podpory „Vysokoškolské vzdělávání" v rámci prioritní osy 2 Terciární vzdělávání, výzkum a vývoj OP VK. Jde o podporu specifické skupiny pedagogických pracovníků bez odpovídající kvalifikace.
Nekvalifikované učitele je totiž v zásadě možné rozdělit do tří kategorií:
a) učitelé, kteří nemají dosažený potřebný stupeň a typ vzdělání (např. požadované vysokoškolské vzdělání v akreditovaném magisterském studiu v případě učitelů základní školy);
b) učitelé, kteří mají dosažený potřebný stupeň v oblasti odborného vzdělání, ale chybí jim vzdělání v oblasti pedagogických věd, pedagogiky, nebo speciální pedagogiky (tzv. pedagogická způsobilost);
c) učitelé, kteří mají dosažený potřebný stupeň a typ vzdělání pro určitý druh a stupeň školy, ale chybí jim požadovaná kvalifikace pro jiný stupeň školy (např. učitel 2. stupně základní školy, který nemá kvalifikaci k výuce na 1. stupni základní školy), nebo nemají odbornou kvalifikaci k výuce některých předmětů (všeobecně vzdělávací a odborné předměty na střední škole), nebo jim chybí odborná kvalifikace k výuce žáků se speciálními vzdělávacími potřebami.
Ze zákona o dalším vzdělávání pedagogických pracovníků přitom vyplývá, že zatímco učitelé spadající do kategorií označených výše písmeny b) a c) si mohou chybějící kvalifikaci doplnit v rámci Dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků (DVPP), učitelé v kategorii a) nikoliv, neboť potřebné magisterské studium vedoucí ke zvýšení stupně vzdělání nepatří mezi DVPP.
Základním cílem výzvy v hodnotě 300 milionů je proto praktická příprava a realizace vysokoškolské výuky nekvalifikovaných učitelů, kteří jsou v možnostech studia limitováni nedostatečnou nabídkou učitelských studijních programů v jiné než prezenční formě studia. Cílem je podpořit projekty, které pomohou vytvořit motivující prostředí pro vzdělávání stávajících pedagogických pracovníků s nedostatečnou kvalifikací a zároveň učitelů budoucích, a to podporou nabídky učitelských studijních programů v kombinované a distanční formě. Se zněním výzvy byli podrobně seznámeni i děkani pedagogických fakult a ostatních fakult s učitelskými obory na setkání s ministryní Miroslavou Kopicovou v polovině února.
Rozmezí pro minimální a maximální možnou podporu pro jeden projekt je zde stanoveno na 3 – 20 mil. Kč. Od května do října 2010 bude probíhat hodnocení předložených projektů (formální hodnocení, hodnocení přijatelnosti, věcné hodnocení) a zhruba v prosinci 2010 se předpokládá předložení projektů k projednání poradě vedení MŠMT a následně ke schválení ministryni.
Podrobnosti pro žadatele
Termín vyhlášení obou výzev bude 29. 3. 2010.
„Tak dostanou všichni potenciální žadatelé dostatečný prostor pro přípravu i odevzdání projektů," uzavřela ministryně školství Miroslava Kopicová.
Informace k nově vyhlášených výzvám naleznete na stránce Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost.
Zdroj: MŠMT ČR