V loňském roce obnovili svůj vozový park 49 novými autobusy. Z celkového počtu cca 500 autobusů provozovaných na linkách PID těmito čtrnácti dopravci se jedná přibližně o 9 %. Obnovou vozového parku vzrostl také podíl nízkopodlažních a kloubových autobusů, a to i na regionálních spojích.
„Veškerou obnovu financují soukromí dopravci výhradně ze svého přiměřeného zisku a nedostávají na ni od hlavního města Prahy žádnou speciální dotaci. Tím jednoznačně dokazují, že i za nižší provozní dotaci od hlavního města dokážou zajistit Pražanům i Středočechům kvalitní a ekologické cestování moderními vozidly,“ zdůraznil primátor hl. m. Prahy Pavel Bém.
Od letošního roku musejí splnit všichni dopravci zařazení do PID náročné standardy kvality, které popisují, jak mají být autobusy vybaveny, které kvalitativní požadavky mají splňovat řidiči a také určují minimální podíl nízkopodlažních vozidel nebo maximální stáří vozového parku.
„Jednotné standardy kvality jsou základním kamenem spolehlivého a kvalitního dopravního systému. Teprve určitá úroveň kvality poskytovaných služeb se může stát vstupenkou do hlavního města pro soukromé dopravce, což platí zejména pro připravovaná výběrová řízení podle platné evropské legislativy,“ řekl Radovan Šteiner, radní hlavního města Prahy pro dopravu.
Povinné vybavení autobusů na linkách PID zahrnuje:
- místo pro kočárek (invalidu v nízkopodlažním vozidle)
- sledování polohy vozidla pomocí GPS
- informační a odbavovací systém
- hlásič zastávek
- digitální informační panely
- zobrazovač času a pásma
- označovače jízdenek
- výňatek z tarifu a smluvních přepravních podmínek PID a další pokyny pro cestující
- zařízení pro výdej a kontrolu jízdenek
- vybavení pro zrakově postižené cestující
- evidenční čísla a logo PID
- prostor na zavazadla u příměstských linek
Od června 2010 budou autobusy všech dopravců PID vybaveny zařízením pro automatické sledování aktuální polohy pomocí GPS (v tuto chvíli je takto vybaveno přes 50 % vozidel), což umožní nejen informovat cestující o aktuálním zpoždění a řešit jejich případné stížnosti, ale také lépe sledovat pohyb vozidel po síti.