Jak ukázal exkluzivní internetový průzkum společnosti SANEP, většina dotázaných, kteří představují reprezentativní vzorek domácí populace, vynaložila nejvíce peněz na dárky pro děti a dále pak na partnery a rodiče. Zkrátka ovšem nepřišli ani milenci a milenky. Přednost před svými oficiálními partnerkami jim dali především podnikatelé ve věku 35–50 let, kteří nejvíce investovali do svých milenek.
Přečtěte si: Miluji vás. Obě dvě!
Většina domácí populace byla spokojená s dárky, až na více jak jednu desetinu dotázaných, kteří uvádějí, že dostali pod vánoční stromeček nevhodný dárek. Zhruba stejný počet obdarovaných připouští, že byli s dárky nespokojeni. Vyměnit nebo vrátit dárky pak muselo více jak šest procent Čechů.
Exkluzivní internetový off-line průzkum společnosti SANEP byl proveden ve dnech 29. prosince 2010–3. ledna 2011 na vybrané skupině 9930 dotázaných, kteří představují reprezentativní vzorek obyvatel ČR ve věku 18–69 let. Celkově se průzkumu společnosti SANEP zúčastnilo v rámci respondentního panelu 190 tisíc registrovaných uživatelů 24.821 dotázaných. Reprezentativní vzorek byl vybrán metodou kvótního výběru a odpovídá sociodemografickému rozložení obyvatel ČR dle údajů Českého statistického úřadu. Statistická chyba u uvedené skupiny obyvatel se pohybuje v rozmezí ±1,5 %. Kontrola daného vzorku byla provedena triangulační datovou metodou.
Nejvíce o uplynulých vánočních svátcích utratili dotázaní exkluzivního průzkumu společnosti SANEP, kteří představují reprezentativní vzorek domácí populace, za dárky pro děti (43,5 %), které se také každoročně z Vánoc radují nejvíce. Další skupinou nejštědřeji obdarovaných tvoří partneři (12,5 %), rodiče (10,9 %) a příbuzní (8,6 %). Všem obdarovaným kupovalo dárky ve vyrovnané cenové hladině 9,9% dotázaných. Zajímavou skupinou jsou milenci a milenky, kteří byli ve 2,6 % nejštědřeji obdarovanými. Přednost milenkám před svými partnerkami pak dali nejvíce podnikatelé ve věku 35–50 let, a to v případě 5,3 % dotázaných. Nejméně pak lidé utráceli za dárky pro své spolupracovníky, šéfy a charitu.
Přečtěte si: Na Vánoce se prodají i úplné pitomosti
Dárky muselo po štědrovečerní nadílce vracet v souhrnu 6,9 % dotázaných. Přitom nespokojených bylo s dárky v souhrnu 10,4 % obdarovaných a nevhodný dárek dostalo pod vánoční stromek 11 % dotázaných.
Zatímco pro 78 % dotázaných byly uplynulé svátky vánoční svátky pohody, klidu a lásky, v případě 18,6 % dotázaných tomu tak nebylo, což se týká zejména osamocených lidí v důchodovém věku, či lidí, kteří se ocitli v tíživé finanční situaci.
O svátcích vánočních jste nejvíce peněz utratili za dárky pro:
Partnery 12,5 %
Děti 43,5 %
Rodiče 10,9 %
Milenky/milence 2,6 %
Příbuzné 8,6 %
Přátelé 0,7 %
Spolupracovníky 0,1 %
Charitu 0,1 %
Někoho jiného 0,6 %
Pro všechny stejně 9,9 %
Dárky jsem nekupoval/a 8,2 %
Nevím 2,3 %
Museli jste některé dárky vracet či vyměnit?
ANO 5,4 %
SPÍŠE ANO 1,5 %
NE 88,7 %
SPÍŠE NE 2,8 %
NEVÍM 1,6 %
Byli jste spokojeni s dárky?
ANO 61,7 %
SPÍŠE ANO 23,7 %
NE 3,8 %
SPÍŠE NE 6,6 %
NEVÍM 4,2 %
Dostali jste nějaký nevhodný dárek?
ANO 7,9 %
SPÍŠE ANO 3,1 %
NE 79,3 %
SPÍŠE NE 6,6 %
NEVÍM 3,1 %
Byly pro Vás letošní svátky vánoční svátky pohody, klidu a lásky?
ANO 41,4 %
SPÍŠE ANO 36,6 %
NE 8,7 %
SPÍŠE NE 9,9 %
NEVÍM 3,4 %
Více na www.sanep.cz
SANEP je exklusivním partnerem Vysoké školy ekonomické v Praze, Fakulty mezinárodních vztahů a výzkumného záměru Governance v kontextu globalizované společnosti a ekonomiky, a dále je členem mezinárodní aliance výzkumných agentur AIMRI (Alliance of International Market Research Institutes).