SAOP je projekt, ve kterém SOS již od roku 2006 usiluje o to, aby obchodní podmínky především internetových obchodů byly v naprostém souladu se zákony a žádným způsobem nepoškozovaly spotřebitele.
Mnoho majitelů, ať už se jedná o začínající či již zavedené obchody, má velké problémy s formulací obchodních podmínek a reklamačních řádů. Často pak dochází k tomu, že část obchodních podmínek si podnikatelé vytvoří sami a část opíší z jiných obchodních podmínek. Výsledkem je pak to, že podnikatelé od sebe takříkajíc kopírují určité obchodní nešvary, které však nemají naprosto žádnou oporu v zákonu (např. poplatek za neoprávněnou reklamaci, naprostá absence rozporu s kupní smlouvou apod.) a tím značně poškozují spotřebitele.
SOS proto firmám nabízí jak samotné vytvoření obchodních podmínek tak pouhou kontrolu a doporučení konkrétních změn v jejich obchodních podmínkách. „Hlavním cílem tohoto projektu je zlepšit povědomí o spotřebitelském právu mezi podnikateli a tím chránit spotřebitele při jejich nákupech,“ říká tiskový mluvčí SOS Jan Mišurec.
Pokud společnost splní veškeré požadavky, získá jedinečné logo SAOP a osvědčení o provedení spotřebitelského auditu. Logo je znakem serióznosti a organizace se jím smí pyšnit například na svých webových stránkách. Tento certifikát má platnost jeden rok. Po této lhůtě mohou podnikatelé požádat o jeho obnovu. Pokud se však na držitele s logem SAOP objeví v databázi SOS mnoho stížností od spotřebitelů, může SOS společnosti logo odebrat či jí po uplynutí jednoho roku certifikát neprodlouží.
S unikátním logem SAOP se mohou spotřebitelé setkat u internetových obchodů nejrůznějšího zaměření od parfémů, oděvů a spodního prádla přes kontaktní čočky a konče u zahradního nábytku, potřeb do domácnosti či elektroniky. Logo SAOP postupem doby získalo mezi spotřebiteli velkou prestiž. A právě i samotná dobrá pověst obchodníkům velmi pomáhá udržet si zákazníky i v současné hospodářské krizi, zvyšuje se tím i jejich zisk. V současné době toto logo využívá 89 firem.
„Mnoho spotřebitelů již cíleně vyhledává tyto obchody, protože vědí, že se zde mohou spolehnout na to, že nebudou kráceny na svých právech,“ doplňuje Jan Mišurec a dodává: „Seznam těchto certifikovaných obchodů naleznou spotřebitelé na našich internetových stránkách www.spotrebitele.info , v sekci SAOP.
V případě jakéhokoliv problému s certifikovaným obchodem se mohou spotřebitelé obrátit na poradenskou linku SOS 900 08 08 08, která je zpoplatněna 8 korunami za minutu či na online poradnu na webu SOS www.spotrebitele.info.