Rok 2010 v silničním provozu: úmrtí i vážných úrazů bylo nejméně od roku 1961

[Tisková zpráva] (Policie ČR) Představitelé Policejního prezidia ČR dnes na tiskové konferenci vyhodnotili dopravní nehodovost a činnost Policie ČR v oblasti bezpečnosti a plynulosti silničního provozu v roce 2010.

Sdílet

Tiskové konference se zúčastnili náměstek policejního prezidenta pro vnější službu plk. Ivan Bílek, ředitel služby dopravní policie plk. Leoš Tržil, pplk. Petr Sobotka z ředitelství služby dopravní policie, ředitel kabinetu ministra dopravy Karel Hanzelka a vedoucí oddělení BESIP Ministerstva dopravy Ondřej Valenta.

V úvodu tiskové konference náměstek policejního prezidenta plk. Ivan Bílek konstatoval, že v loňském roce při dopravních nehodách na pozemních komunikacích zemřelo nejméně osob od roku 1961 (celkem 753). Rovněž počet těžce zraněných osob je nejnižší od roku 1961 (celkem 2 823 osob). K této věci ředitel služby dopravní police plk. Leoš Tržil poznamenal, že navzdory klesajícímu počtu úmrtí, není s výsledným číslem spokojen. Původně totiž Policie ČR a Ministerstvo dopravy chtělo v roce 2010 snížit počet mrtvých pod 650 osob. Cílem na rok 2011 je snížení stávajícího počtu úmrtí na pozemních komunikacích o deset procent.

Pod vlivem alkoholu bylo v loňském roce zaviněno celkem 5 015 dopravních nehod (o 710 nehod méně, než v roce 2009), při kterých došlo k usmrcení 102 osob (o 21 méně než v roce 2009). Celkem Policie ČR odhalila 27 803 řidičů, kteří řídili motorové vozidlo pod vlivem alkoholu. Plk. Tržil k této věci uvedl, že i v letošním roce budou policisté v rámci dohledu nad silničním provozem provádět dechovou zkoušku při každé silniční kontrole. Dále konstatoval, že se letos policisté více zaměří i na řidiče, kteří usednou za volat pod vlivem drog. V letošním roce totiž Policie ČR disponuje celkem 82 tisíci testery DrugWipe (nejen pro dopravní policii, ale i pro ostatní činnosti). V této souvislosti ředitel služby dopravní policie upozornil na problematiku drog u mladistvých a dále u řidičů kamionů, kteří si tak mohou udržovat odolnost proti únavě, což souvisí s překračováním povolených dob řízení.

I v letošním roce Policejní prezidium ČR nebude vyhlašovat celorepublikové dopravně bezpečnostní akce. Ty zůstávají doménou příslušných krajských ředitelství či územních odborů policie. V roce 2010 bylo uskutečněno pouze 9 celorepublikových dopravně bezpečnostních akcí, ale ty se týkaly členství Policie ČR v mezinárodní organizaci TISPOL.

Pro letošní rok Policejní prezidium ČR stanovilo dvě priority. První prioritou je „Bezpečné poutání“, která má přispět ke snížení počtu usmrcených a zraněných při dopravních nehodách v důsledku špatného používání bezpečnostních pásů, opěrek hlavy a dětských autosedaček. Jedná se o ryze preventivní prioritu, kdy policisté budou poukazovat na špatné používání zádržných systémů. Druhou prioritou je „Bezpečný způsob jízdy“. Policisté se zaměří na agresívní a rizikové chování řidičů, nedodržování bezpečné vzdálenosti mezi vozidly, nesprávné předjíždění či vjetí do protisměru. Každé krajské ředitelství policie si na svém teritoriu stanoví další dvě priority v oblasti bezpečnosti a plynulosti silničního provozu a stejně tak si dvě priority stanoví i každý územní odbor policie.

Na závěr tiskové konference plk. Leoš Tržil uvedl, že v roce 2010 dopravně inženýrský úsek služby dopravní policie posoudil celkem 683 míst, kde došlo ke smrtelným dopravním nehodám. Následně bylo zasláno správcům komunikací celkem 242 podnětů, které označují např. závady na komunikaci či návrhy na změnu dopravního značení. „Je zřejmé, že i kvalita silniční sítě se projevuje na dopravní nehodovosti,“ dodal ředitel služby dopravní policie.  

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).