Česká stomatologická komora (ČSK) vydává v pořadí již druhou brožuru, jež pacientovi pomůže zorientovat se ve svých právech i povinnostech ve stomatologické péči. Po publikaci věnované pohotovostem se druhý díl osvěty věnuje tomu, jak si najít zubního lékaře. Jde o útlou brožuru o 12 stranách dostupnou v tištěné i elektronické verzi. ČSK ji představila ve středu 17. května.
Co se dozvíte v článku
Nabízíme v bodech její nejzajímavější a praktické pasáže.
Co dělat při akutním problému
Akutní problém se projevuje např. intenzivní bolestí nebo otokem. ČSK radí, pokud se objeví ve všední den, nečekat na večer a jednat. Buď tak, že si zajdete k vašemu zubaři, nebo (v případě, že jej nemáte) se můžete obrátit na kteréhokoliv jiného stomatologa, a to bez ohledu na to, zda má, či nemá smlouvy se zdravotními pojišťovnami. Pokud vás akutní problémy zastihnou večer či v noci, vyhledejte zubní pohotovost.
Několik praktických rad:
- Pokud nevíte, kdy a kde funguje pohotovost, podívejte na se web krajského úřadu, kde žijete, nebo na web stomatologické komory. Každý kraj si pohotovostní službu může organizovat po svém (někde mají pracoviště, kde se zubaři střídají, jinde se zubaři střídají ve službách ve vlastních ordinacích).
- Neodkladnou péči je povinen poskytnout každý zubní lékař. Nemusí pacienta ošetřit hned, ale nesmí jej ani poslat domů.
- Zda pacient potřebuje neodkladnou péči, rozhoduje lékař, nikoliv pacient.
- Mezi neodkladnou péči nepatří preventivní prohlídky, zaplombování zubu definitivní výplní, plnění zubních kanálků, protetická vyšetření nebo velké chirurgické zákroky.
- Na pohotovosti poskytují pouze neodkladnou péči, jinou jejímu provozovateli zdravotní pojišťovny neuhradí.
- Za neodkladnou péči nikdy lékaři neplatíte peníze, protože je vždy hrazená z veřejného zdravotního pojištění. A to i když nemá zubař smlouvu s vaší zdravotní pojišťovnou. Výjimkou je poplatek ve výši 90 Kč na pohotovosti.
- Pokud nevíte, zda máte svého registrujícího zubaře či kdo to je, obraťte se na svoji zdravotní pojišťovnu, která vám to sdělí.
Rady při hledání zubaře
Brožura připomíná, že české právní předpisy předpokládají dostupnost stomatologa do 35 minut jízdy autem. Podle ČSK má svého registrujícího stomatologa přes 80 % obyvatel. Nejčastějším důvodem ztráty vlastního zubaře je jeho odchod do penze.
Několik praktických rad:
- Pokud má zubař volnou kapacitu, musí vás zaregistrovat.
- Právo změnit svého registrujícího zubaře máte jednou za tři měsíce.
- Zubař vás může vyškrtnout z evidence, musí k tomu však mít pádné důvody ukotvené v zákoně. Mezi tyto důvody patří:
- pacient vysloví (písemný) nesouhlas s poskytování veškeré péče,
- závažným způsobem omezuje práva jiných pacientů,
- úmyslně a soustavně nedodržuje navržený individuální léčebný postup,
- pacient přestane poskytovat lékaři součinnost nebo
- pacienta lékař prokazatelně předá do péče jiného stomatologa.
Brožura také zmiňuje, že významnou část pacientů tvoří ti, kteří nejsou spokojeni s výší částek, jež u stomatologa platí ze svého. V takovém případě komora připomíná, že zákony pojištěnci garantují dostupnost hrazené péče (nikoliv té, kterou si platí za své) a zubař, jenž má smlouvu s pojišťovnou, má povinnosti pacientovi přednostně nabízet pojišťovnou hrazenou péči.
Pokud pacient vyžaduje nehrazenou péči, záleží na tom, zda se se zubařem dohodne na ceně, či nikoliv. V druhém případě ale nedohoda nesmí mít ze strany lékaři vliv na registraci pacienta. Tedy zubař kvůli sporu nesmí registraci pacientovi zrušit.
Kdy může zubař odmítnout registraci
Pokud zubní lékař čerpá peníze z veřejného zdravotního pojištění, pak může registraci odmítnout jen z důvodů daných zákonem. Mezi ně patří:
- Pokud lékař nemá uzavřenou smlouvu s vaší zdravotní pojišťovnou. ČSK poznamenává, že lékaři, kteří nemají smlouvy, nejsou povinni registrovat pacienty vůbec. Na druhou stranu např. jedna ze soukromých zubních klinik nedávno novináře v tiskové zprávě informovala o tom, aby se lidé nebáli vysokých úhrad a přišli na prevenci i k nim. Ač smlouvy s pojišťovnami nemají, prevenci provádí a vyjde na stokoruny.
- Není-li ordinace vybavena pro specifické potřeby pacienta. „Např. pacienta s tělesnou hmotností přesahující 180 kg nebude schopna většina zubních lékařů přijmout do péče, protože běžná stomatologická křesla nemají tak vysokou nosnost. Takový pacient bude muset hledat poskytovatele se speciálním vybavením,“ uvádí příklad právě vydaná stručná příručka.
- V této souvislosti rodiče na internetových fórech někdy poukazují na odmítání dětských pacientů. O tomto specifiku příručka ČSK nehovoří, ale vzhledem k tomu, že ve vzdělávacím systému neexistuje specializace dětského zubního lékařství, teoreticky by stomatologové, kteří ošetřují dospělé, měli do péče přijímat i děti. Nicméně v praxi to nemusí vždy fungovat a je lepší vyhledat zubaře, jenž s dětmi problém nemá a umí s nimi vycházet, stejně jako s jejich rodiči, jejichž pomoc je při ošetření dítěte mnohdy nezbytná.
Jak již dříve připustil prezident ČSK Roman Šmucler, může se stát, že zubař některá ošetření či pacienty preferuje. Aby se zájmy pacientů a lékařů snáze potkaly, plánuje podle něj ČSK mobilní aplikaci připomínající tržiště. Na něm by bylo možné najít právě ty zubaře, kteří aktuálně přijímají nové pacienty. Nebo i informaci, na jakou pohotovost se aktuálně v kterém kraji vydat.
- Pokud by přijetím nového pacienta zubař překročil únosnou pracovní zátěž. Podle ČSK jde o nejčastější důvod odmítnutí. Otázkou je, co je míněno plnou kapacitou. Žádný konkrétní počet registrovaných pojištěnců není stanoven. ČSK ale připomíná, že podle zákona se plnou kapacitou rozumí stav, kdy by „přijetím nového pacienta došlo ke snížení kvality a bezpečnosti služeb“ poskytovaných dříve přijatým pacientům. Profesní komora také dodává, že jedna ordinace by bez problémů měla zvládnout 1200 až 1500 registrovaných. Všeobecná zdravotní pojišťovna na dotazy Vitalia.cz, jež se vztahovaly k druhé prohlídce, již dříve uvedla, že standardní zubní praxe má v registru 1500 pojištěnců.
Chci zubaře, ale nemám akutní problém
Brožura se věnuje také případům, kdy člověk nemá akutní zdravotní problém, zároveň ale ani zubaře, ačkoliv by o to stál. Právě takové situace v některých regionech nastávají. Kde nejvíce tato péče chybí, mapuje Všeobecná zdravotní pojišťovna.
V takovém případě ČSK radí hledání neuspěchat, ani nebýt zoufalý, pokud lékaře nenajdete hned. Ostatně ceny případné nehrazené stomatologické péče se mohou lišit a je třeba, abyste si našli takového zubaře, který vám i ceníkem bude vyhovovat.
Problémem při hledání může být ten, že neexistuje žádná veřejně dostupná a přehledná souhrnná databáze, kde by bylo uvedeno, zda dotyčný stomatolog ještě přijímá nové klienty, či nikoliv.
Ordinace, které nabízejí péči, lze najít na webu ČSK nebo v Národním registru poskytovatelů zdravotní péče. S hledáním vám musí pomoci také zdravotní pojišťovna. „Pomoci vám můžeme na pobočce, kde vám vyhledají v seznamu smluvních partnerů VZP dostupné zubní lékaře a předají kontakt na ně. Lékař uvedený ve zmíněném seznamu by vás neměl odmítnout převzít do trvalé péče; v opačném případě byste si měl vyžádat písemné vyjádření se zdůvodněním odmítnutí. Pak může pracovník VZP tohoto lékaře případně kontaktovat a snažit se o nalezení optimálního řešení konkrétního problému,“ popisuje na webu Všeobecná zdravotní pojišťovna.
Několik praktický rad:
- Zákonnou povinnost zajistit vám zubaře poskytujícího hrazenou péči mají zdravotní pojišťovny. Zubaře vám musí sehnat v dojezdové vzdálenosti do 35 minut od vašeho bydliště.
- Naopak nemá smysl se při hledání obracet např. na krajský úřad, Ministerstvo zdravotnictví nebo ČSK. „Nemají žádné nástroje, jak konkrétnímu pacientovi zajistit poskytovatele ambulantních zdravotních služeb jakékoliv odbornosti,“ uvádí brožura.
- Při hledání registrujícího lékaře nemusíte do ordinace vždy volat. Podívejte se na její web a respektujte způsob uvedený pro objednávání. Podle ČSK tím přispějete k „plynulosti práce v ordinaci a tím i k případnému zvýšení kapacity péče“.
ČSK připomíná, že ze strany zubařů je vítaným krokem, pokud v případě, že nemají volnou kapacitu, zapíší zájemce na čekací listinu. „Naopak nevhodné a v konečném důsledku protiprávní jsou hromadné registrační akce, kdy poskytovatel oznámí, že v určitý omezený čas bude na určitém místě provádět registrace nových pacientů,“ kritizuje komora případy velmi dlouhých front zájemců, které jsou známé ze záběrů a fotografií z některých měst.
Už jste si někdy stěžovali na práci svého zubaře?
Kdy a co zubaři neplaťte
Jak ČSK zmiňuje, pacient nikde neplatí ošetření akutního problému. V případě, že si najde nového registrujícího zubaře, který má smlouvu s jeho zdravotní pojišťovnou, podle ČSK nesmí pacient platit ani vstupní prohlídku (tzv. komplexní vyšetření při převzetí pojištěnce do péče), protože tato prohlídka je plně hrazená. „Odmítejte i tzv. konzultace před registrací, jsou-li placené,“ dodává brožura v kapitole nazvané Co dalšího je dobré vědět.
Samozřejmě uvedené rady se týkají ordinace se smlouvami s pojišťovnami. Ve chvíli, kdy zubař za péči nedostává úhrady z veřejných peněz, je logické, že vstupní prohlídka a další vyšetření půjdou na vrub klienta.
Jaké má kdo kompetence
Aby se pacient lépe vyznal ve svých právech a povinnostech, ČSK doplňuje příklady kompetencí náležejících (či naopak nenáležejících) jednotlivým aktérům v systému zdravotní péče.
Povinnost zajistit zubaře má jen zdravotní pojišťovna, kraj, komora či ministerstvo vám s tímto podle ČSK prakticky nepomůžou.
Zdravotní pojišťovny
- Povinnost zajistit místní a časovou dostupnost hrazené stomatologické péče, a to včetně péče pravidelné,
- uhradit neodkladnou péči pojištěnce u jakéhokoliv stomatologa vč. toho nesmluvního,
- součinnost pojišťovny nemůžete požadovat, pokud svého registrujícího zubaře máte a „jen“ chcete změnu.
Kraje
- Mimo jiné mohou vydávat a odebírat ordinacím oprávnění k poskytování zdravotní péče,
- organizovat pohotovostní lékařskou službu vč. té zubařské,
- přijímat stížnosti na poskytovatele zdravotních služeb.
Obce
- Mohou mít informace o volných kapacitách ordinací na svém území,
- mohou lékaře lákat k založení praxe různými pobídkami,
- poskytování pobídek nesmí vést k upřednostňování registrace obyvatel dané obce. Zubař vás tedy nesmí odmítnou registrovat jen proto, že v obci nebydlíte.
Ministerstvo zdravotnictví
- Nastavuje pravidla poskytování péče i jejího hrazení, sbírá data nebo na webu zveřejňuje poskytovatele zubní péče,
- směrem k pacientovi v konkrétní situaci ale mnoho kompetencí nemá. Nesežene zubaře a ani neřeší stížnosti na konkrétního zubaře.
ČSK
- Nenajde vám zubaře, ale dbá na dodržování pravidel a etiky výkonu povolání. Hlídá také, aby zubaři při poskytování péče postupovali odborně,
- zubaře vzdělává a prošetřuje stížnosti od pacientů. V případě prokázání provinění ukládá lékařům sankce.