Jak vybrat správný kočárek?

4. 11. 2009

Sdílet

Kočárek
Kočárek
Možná si říkáte: Vybrat dobrý kočár nemůže být nic těžkého. Jenže jakmile se dostaneme do spárů prodavačů, začneme tápat a pak snadno zapomeneme na to nejdůležitější…

Jak a kam budete muset jezdit

Bydlíte ve městě, kde budete denně nastupovat do MHD, nebo budete zdolávat schody do třetího patra? Jezdíte často autem a kočárek budete skládat do malého kufru? Bydlíte blízko přírody a budete pravidelně chodit do lesa nebo chodíte často na túry do těžkého terénu a chcete s kočárkem i sportovat (in-line brusle, kolo,…)?

Čtěte téma: Jak cestovat s dítětem v MHD, aby nepřišlo o nohu?

kočárek

Řiďte se hlavně velikostí kol a typem podvozku. Do těžšího terénu, na sport nebo na denní skákání po schodech potřebujete hlavně velká, nafukovací a odpružená kola. Do města vám postačí kolečka plastová a menší (typ golfky), ale i tak se snažte vyhnout těm úplně nejmenším jako pro panenky. Znesnadní vám manipulaci a kočárku ubírají na stabilitě.

Pro všechny typy užití je velice praktický podvozek s otočnými předními koly – lehce s ním zatočíte. Pozor ale dejte na typ aretace. Ideální je umístění aretační páčky na rukojeti, přehodit volná kolečka na pevná můžete během vteřiny jedním prstem.

Velice důležitá je váha podvozku. Pokud je totiž kočárek příliš lehký, hrozí mu větší nestabilita – například u trojkolky Jané Slalom Pro. Maminky mají často problém s jeho stabilitou v autobuse, v zatáčce se převažuje a při prudším zabrždění padá. Stejnou zkušenost mají maminky i s lehkým kočárkem Quinny speedy, který se snadno převáží směrem za taškou na rukojeti.

Na počtu koleček po pravdě příliš nezáleží, populární typ trojkolek vám ale neudělá příliš velkou službu ve velmi těžkém terénu. Přední kolečko se boří do bahna i do trávy nebo se zasekne mezi kameny. Další nevýhodou může být cestování po jezdících schodech, trojkolku na jedno přední kolečko nepostavíte, a tak se budete muset naučit jezdit i nahoru pozadu. Je to ale hračka!

Měřte! Kufr auta, dveře od výtahu, …

Pokud budete s kočárkem jezdit až do bytu, velice pečlivě si změřte šířku výtahu. Především moderní kočárky jsou často o „fous“ širší než dveře do malého výtahu. Nezbude vám nic jiného než s kočárkem (tj. zhruba v 6 měsících věku s až 20 kg) denně skákat po schodech nebo v lepším případě nechávat kočárek v přízemí a do bytu naráz nanosit dítě, tašku, nákup, deku, motorku, bábovky, atd. Ze zoufalství se později naučíte jedním pohybem levé ruky sundat boční kolečko a do výtahu vmanévrovat na dvou kolech s dítětem naklopeným ke straně a nákupem napůl vysypaným před dveřmi výtahu. Nestojí to za to, měřte!

Pozor na přepravu autem. Realisticky odhadněte, co ještě do kufru složíte a co už ne. Nejde jen o to, aby se vám do auta vešel kočárek, musí vám v něm ještě zůstat alespoň trochu místa na ostatní „nezbytnosti“. A nebude jich málo.
Ohlídejte si také rozložitelnost podvozku (často lze odejmout všechna kola), sklápění rukojeti a lehkost manipulace.

Čtěte téma: Vlakem s kočárkem? Riskujete

Golfky nebo sporťák?

Budete se muset rozhodnout, zda zvolíte hluboký kočárek, který je vhodný často jen pro prvních šest měsíců, a poté přejdete na lehčí a menší golfky, anebo si volbu trochu usnadníte a koupíte najednou celou kombinaci. Nejčastěji se jedná o trojkombinaci hluboká korba, sporťák a autosedačka, přičemž vše lze nasadit na stejný podvozek. Výhody jsou nesporné – máte jeden podvozek, autosedačku můžete používat i jako kočárek (na kratší přejezdy) a už nemusíte řešit další koupi.

Jste spokojeni s nabídkou kočárků?

Nevýhodou je hlavně vyšší pořizovací cena, při variantě nejprve hluboký kočár a později jiný lehčí a sportovnější typ si nákup rozložíte na dvě části. Z lékařského hlediska je ale nevhodné přejít z hlubokého kočárku moc brzy (před 6 měsícem). Golfky pro takhle malé miminko nejsou vhodné vůbec (neposkytují dostatečnou oporu zad nesedícímu dítěti) a sporťáky z trojkombinací mají často lehátko, jež nelze položit do úplné roviny. To může některým dětem vadit a v kočárku pak mají tendenci se hrbit. Hluboká vozítka jsou pro dítě komfortnější (chrání před špatným počasím), bezpečnější a houpou! Což může být mnohdy k nezaplacení.

Tip: Než pojedete do obchodu a koupíte si svůj vybraný model, zasedněte k internetu, obvolejte kamarádky a sbírejte reference! Mnoho věcí totiž v obchodě nemáte šanci poznat. 

Praktické tipy

kočárek

Nákupní košík

Významnou roli hraje jeho velikost a  nosnost. Pokud budete pravidelně vozit velké nákupy (plínky, krabice sušeného mléka, desítky těžkých skleniček s výživou, apod.) nemůže vám stačit síťovka o velikosti většího sešitu s nosností do 2 kg (běžné pro golfky). Typickým příkladem ne příliš šťastného řešení je kočárek Jané Nomad, který má uprostřed košíku nosnou tyčku. Nákup se vám tam vejde i poměrně velký, nicméně ho musíte vyskládat po jednotlivých kusech.

Korba

Je pravděpodobné, že budete mít větší miminko? Budete rodit na podzim nebo v zimě? Dobře si změřte korbu! Většina hezkých moderních kočárků má korby úzké a relativně krátké. Zvažte, zda se vám do korby vejde k miminku i fusak nebo nějaká ta deka navíc. Kočárky Bébé confort mají jednu z nejdelších koreb na trhu, ale s oválným tvarem zúženým u nožiček. Využitelnou délku korby to bohužel významně zkracuje. 

Korba by měla mít stahovací pratelný potah. Novorozenec ji sice nijak nezašpiní, ale pokud kupujete kočárek z druhé ruky, jistě to oceníte. 

Ideální je, pokud lze korbu polohovat (u ublinkávajících dětí obzvlášť), snadno „nacvaknout“ na podvozek a navíc ještě otočit v obou směrech. Zařídíte se tak podle směru dopadání prudkého slunce nebo deště. 

Z kategorie méně důležitých faktorů je okýnko ve stříšce (praktické zejména pro větší děti nebo vystrašenější maminky) a barva. Ze všech možných vzorů a odstínů se vyhněte neutrální černé. Pokud čekáte „letňátko“, snadno ho při teplotách kolem 30° „zavaříte“.

Rukojeť

Rukojeť je nesmírně důležitá pro vaše pohodlí. Dobře si ji v obchodě vyzkoušejte a berte ohled i na tatínka. Pokud byste měla jezdit shrbená, byť jen maličko, budou vás brzy bolet záda a za krkem. Volte rukojeť výškově nastavitelnou, nejlépe přehazovací (kvůli slunci a větru) a se snadným mechanismem skládání. Na rukojeti bývá umístěna ruční brzda, která je velmi praktická. Nemusíte být nutně aktivní sportovec (hodí se vám na in-line brusle), ale využijete ji při každém větším kopečku nebo i na jezdících pásech v nákupních centrech.

Kritický bod  – brzdy!

Brzdy jsou alfou a omegou bezpečnosti kočárku. Zároveň jsou ale nejčastějším důvodem k reklamaci. Často vypadávají, samy se uvolňují nebo je není možné zaklapnout jednoduše jedním pohybem. Pokud vám správně nefunguje brzda, budete prožívat muka v každé zatáčce autobusu, na sebemenším vyvýšení a v závěru se hrozně nadřete – kočárek budete neustále přidržovat, kontrolovat, brzdit vlastním tělem, a pak … ho stejně vyměníte.

Čtěte téma: Laktační psychóza: Jak ji poznat a předejít tragédii

Zkoušejte!

Ať už kupujete kočárek v obchodě nebo z druhé ruky (po jednom dítěti jsou prakticky nedotčené a cena poloviční), VŽDY si ho opravdu důkladně vyzkoušejte. Nenechte se otrávit a kočárek tak dlouho skládejte, dokud to jednou rukou nepůjde i vám, ne jen zkušené prodavačce. Zachovejte klid a trvejte na svém, nechte si všechno předvést – složení, „nacvaknutí“, polohování i připínání autosedačky do auta. Vypadá to jednoduše, ale nemusí být. Koneckonců vy budete kočárek denně skládat, rozkládat a zvedat, vám bude vřískat dítě v obchodě, vám bude nákup padat z rukou, vás budou sledovat stovky párů očí – a pokud pak ještě budete muset zápasit s každým „čudlíkem“, budete proklínat nejen prodavačku, která vám tvrdila, že „to jde přece úplně samo, to si zvyknete“, ale hlavně sebe.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).