Příběh Kofily se začal psát v roce 1923, kdy tyčinka z mléčné čokolády s kávovou náplní vznikla pod značkou čokoládoven Orion. Aktuálně se vyrábí v závodě Nestlé Zora Olomouc, kde se jí jen roce 2022 vyrobilo více než 20 milionů kusů.
Po celou dobu své existence se může chlubit prakticky nezměněnou recepturou; v roce 2013 ke klasické Kofile přibyla ještě tyčinka Kofila Latte, která je obohacena o kousky rozpustné kávy. Kromě receptury se Kofila držela také tradičního vzhledu. Typicky žlutý obal s mouřenínem popíjejícím šálek kávy navrhl před více než devadesáti lety tehdy ještě neznámý a teprve třiadvacetiletý Zdeněk Rykr, který je mimo jiné také autor modré hvězdy čokoládovny Orion.
Zajímavosti o Kofile
- Kofila patří mezi pět nejprodávanějších tyčinek na trhu.
- Od roku 2021 je vyráběna výhradně ze 100 procent udržitelně získávaného kakaa.
- Vzniká v závodě Nestlé Zora Olomouc.
- V roce 2022 se vyrobilo více než 20 milionů kusů kofil.
- Autor prvního obalu Kofily byl Zdeněk Rykl. Je autorem i přebalu tyčinky Milena.
Autor obalu na Kofilu vymyslel i přebal Mileny
Mladý nadějný malíř byl do továrny přijat v roce 1921, aby se postaral o vizuální podobu všech čokolád i výrobního závodu. Jednou z prvních čokoládových tyčinek s rukopisem Zdeňka Rykra byla právě Kofila, ale známé jsou například také obaly ledových kaštanů či tyčinky Milena a mnoho dalších.
Galerie: Nové obaly pro Kofilu
V obalu podle Rykrova návrhu s minimálními úpravami můžeme Kofilu vídat dodnes a výrobce ještě před šesti lety tvrdil, že na tom prý neplánuje nic měnit (až na výjimky, jimiž jsou například limitované edice). Jenže teď nastává výjimečná situace, Kofila slaví stovku a nový přebal se náramně hodí.
Ke kulatinám sedm nových obalů
Ke 100. výročí tak Kofila přináší designovou edici, která vznikla ve spolupráci s ateliérem Grafický design Univerzity Tomáše Bati ve Zlíně. Studenti zlínské univerzity navrhli téměř osmdesát unikátních designů, z nichž bylo vybráno sedm nejzajímavějších splňující stanovená kritéria.
„Kofila je krásným příkladem tradice, která přetrvává po generace. Do nového století vstupuje Kofila v obalech vytvořených mladými designéry, kteří se ve svých návrzích inspirovali ikonickým obalem a dodali mu moderní nádech. Nadčasovost tyčinky symbolizuje její minimalistický tvar, stejně tak unikátní receptura spojující kávu a čokoládu, která je navíc od roku 2021 vyráběná ze 100 % udržitelného kakaa,“ dodává Eliška Soukupová, manažerka značky Kofila.