Kostas Samaras před 20 lety koupil Kofolu. Slavit bude s rohlíčkovou příchutí

Sdílet

Když Řekové koupili Kofolu, vrátili jí slávu, doplnili o řadu příchutí a přidali pár ikonických reklam. Jaká je historie a současnost tuzemského kolového nápoje?

Psal se rok 1957, když z nejvyšších státních míst vzešlo zadání pro Spojené farmaceutické závody, aby vytvořily československý nápoj, který bude schopný konkurovat západním kolám. Národní podnik Galena Opava, který se věnoval hlavně výrobě tinktur a léčiv, se tehdy stal rodištěm nového nápoje – Kofoly.

Dva roky čekání na správnou formuli

Než ale první lahve opustily Galenu Opava, trvalo to dva roky, právě tak dlouho trvalo týmu docenta Zdeňka Blažka, než přišel na tu správnou formuli pro sirup KOFO. Nakonec dal dohromady čtrnáct bylinných a ovocných látek doplněných o kofein, které se používají dodnes.

Vratislavická kyselka se vrací na trh. Koupíte ji i neochucenou, to dříve nešlo Přečtěte si také:

Vratislavická kyselka se vrací na trh. Koupíte ji i neochucenou, to dříve nešlo

V šedesátých letech vzrostla poptávka po Kofole tak, že došly byliny na její výrobu a musely se začít dovážet ze zahraničí. V nadcházejících dvou dekádách byla Kofola na vrcholu svých prodejů, roční produkce se dostala na 180 milionů litrů. 

Jenže pak přišla revoluce a s ní otevření trhu. Kofola ztrácela na atraktivitě, několikrát změnila majitele a čekala na znovuzrození. To přišlo s rokem 2000, kdy firma řeckého podnikatele Kostase Samarase uzavřela licenční smlouvu na stáčení Kofoly. A to přesto, že o recepturu měla zájem i Coca-Cola.

Když se nový vlastník firmy Galena, americká společnost IVAX, rozhodl svoji divizi s nápoji odprodat, Samarasové byli první, za kým její zástupci šli. „Byl to asi nejrychlejší obchod, který jsem kdy zažil. Kofolu jsme získali během několika málo minut za 215 milionů korun. Nejtěžší na tom celém bylo sehnat banku, která by nám pomohla s financováním. Nicméně intuice mi říkala, že Kofola má potenciál,“ říká Jannis Samaras, šéf a majoritní majitel firmy Kofola.

Z malého nápojářského podniku gigantem

A tehdy, v roce 2002, se začala psát nová historie Kofoly. Vznikly ikonické reklamy: Vánoční – Já už ho vidím či letní – Fofola, a Kofola zaznamenala nejvyšší prodeje ve srovnání se zlatou érou 70. let.

A s růstem přišly na řadu i nákupy. Pod Kofolu aktuálně patří minerální vody Rajec, Vincentka, Kláštorná, energetické nápoje značky Semtex či Erektus, salaterie a freshbary UGO, sirupy Jupí, Royal Crown Cola, čaje Leros či cidery F. H. Prager, Vinea, Top Topic.

Příchutě Kofoly mají každý rok novinku

V roce 2004 byla poprvé vydána speciální příchuť Kofola, s citronovou příchutí. Od roku 2007 se (s výjimkou v roce 2010) pravidelně každý rok objevuje až několik nových příchutí, většinou jde však o limitované edice, popřípadě vánoční limitované edice, uvádí Wikipedie.

Pijete Kofolu?

První vánoční příchutě voněly a chutnaly po skořici nebo vanilce, později se Kofola nebála ani odvážnějších chutí – čokoládové, kokosové, perníkové nebo mandarinkové. Zaujala i hruškou se skořicí, švestkou se skořicí, vánočním kořením nebo karamelem.

Pro letošní rok Kofola představila limitovanou edici dvoulitrové Kofoly s příchutí lineckého cukroví, a kromě ní se v řetězci Albert objeví i Kofola s originální chutí vanilkových rohlíčků.

Autor článku

Redaktorka serveru Vitalia.cz se zaměřuje zejména na kvalitu potravin a kvalitu jejich prodeje. Věnuje se také zdravotní problematice.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).