Hlavně ne sprcháč a ponožky. Nejhorší dárky? Ty, co nestály ani pětistovku, stěžují si Češi

8. 12. 2023

Sdílet

I když často dostáváme vánoční dárky, které se nám nelíbí, většinou to neřekneme. Zklamat nás mohou jak měkké dárky neboli oblečení, tak elektronika či peníze, zatímco voucherům na zážitky se pod stromečkem většina lidí nebrání. To všechno ukázal aktuální průzkum o tom, jak jsme spokojení s tím, čím nás obdarují ostatní.

Co děláte, když o Vánocích rozbalíte dárek a zjistíte, že se ten, kdo ho pořídil, do vašeho vkusu skutečně ani trochu netrefil? Naprostá většina z nás nasadí poker face a dělá jakoby nic – jen šest lidí ze sta dá svou nespokojenost najevo. Dva z pěti obdarovaných dokonce lžou a dárek si pochvalují. 

To všechno ukázal aktuální průzkum společnosti Slevomat vyhotovený agenturou Behavio Labs. Na žebříčku nejhorších dárků se tradičně kromě měkkých dárků umístila třeba i hotovost v obálce. 

Mimo s oblečením i sprcháčem

Každý třetí Čech loni podle průzkumu pod stromečkem našel alespoň jeden dárek, který se mu nelíbil nebo který nechtěl. Nejvíce nespokojení byli mladší lidé ve věku od 25 do 34 let.  

Více než třetina obdarovaných uvedla, že je nejčastěji zklamaly dárky s hodnotou do 500 korun. Do chuti se tak nejčastěji netrefíme s měkkými dárky (32 procent) jako s ponožkami či svetry. Dále nepotěšíme ani s knihami nebo elektronikou (17 procent), nelíbily se ani přípravky do koupele či žertovné předměty, špatně si vedly i svetry. Šest procent lidí u stromečku nepotěšily ani ruční výrobky. 

Překvapivě až 6 procent lidí nebylo potěšeno, když pod stromečkem našli obálku s hotovostí. Na druhou stranu každý třetí Čech by letos rád dostal voucher na zážitek, vyčíslil ředitel Slevomatu Ladislav Veselý.

Děláte předvánoční úklid?

Podle průzkumu jen šest lidí ze sta dá najevo, že dárek je poněkud mimo a že by rádi dostali něco jiného. Dva z pěti obdarovaných pak po rozbalení vánočního papíru dokonce lžou a předstírají radost. Nejvíce – polovina lidí – po obdržení nevhodného dárku dělá jako by nic a nijak ho nehodnotí. Čtyřicet procent lidí pak dárek někam schová, aniž by ho použili, čtvrtina lidí ho pošle dál a pouze každý stý člověk vrátí dárek, o který nestojí, do obchodu. 

Výzkum provedla letos v říjnu společnost Behavio Labs na online panelu 1000 lidí. Kvantitativní výzkum byl proveden dotazovací formou CAWI ve dnech 18. až 19. října 2023 na reprezentativním vzorku online populace Česka. 

Autor článku

Všeobecné dotazy, připomínky a tipy směřujte na adresu redakce@vitalia.cz.

Tiskové zprávy zasílejte na e-mail press@vitalia.cz.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).