Pětiletí „géniové“ míří do školy

15. 1. 2010

Sdílet

Právě probíhající zápisy do základních škol přinášejí v tomto roce jednu novinku. Vůbec poprvé mohou mimořádně nadané děti nastoupit do prvních tříd již v pěti letech. Padá tak letitá tradice a možná nastupuje nový trend do budoucna.

Pětileté děti ve školních lavicích nejsou v Evropě žádnou novinkou – v tomto věku začínají školu navštěvovat britští školáci či jejich vrstevníci v Nizozemí. V mnoha dalších evropských zemích je běžné, že talentované děti začínají navštěvovat školu dříve než jejich „normální“ vrstevníci.

dítě

V Čechách tuto možnost pro mimořádně nadané děti upravuje novela školského zákona, podle níž mohou být první pětiletí přijati ke vzdělávání do 1. ročníku základní školy v termínu letošních zápisů, tedy od 15. ledna do 15. února 2010 pro školní rok 2010/2011.

„Při úpravě zákona ministerstvo školství vycházelo z podnětů rodičů a odborné veřejnosti. Pokud by tyto nadané děti zůstaly v mateřských školách, jejich schopnosti a výjimečný potenciál by se nedostatečně rozvíjel,“ vysvětlila mluvčí ministerstva školství KATEŘINA BÖHMOVÁ.

Čtěte téma: Problémy u zápisu ještě neznamenají odklad

Ambice a realita

Milující rodiče leckdy vidí génia, i tam, kde není. Pokud si myslíte, že vaše pětileté dítě oplývá výjimečnými schopnostmi, rozhodně to neznamená, že ho stačí pouze přivést k zápisu a zapsat jej do první třídy. Zatímco rodičům šestiletých předškoláků stačí při návštěvě školy pouze rodný list dítěte a občanský průkaz, rodiče mladších dětí sebou musí přinést i doporučení odborníků. Vyšetření v pedagogicko-psychologické poradně zjistí, jestli dítě skutečně má mimořádný talent a nejde pouze o rodičovské ambice. Talentovaných dětí, kterých se novelizace týká, jsou totiž v populaci pouze čtyři procenta z celkových zhruba 97 000, již letos míří do prvních tříd.

„Rozhodně je nutné vyšetření, které dítě celkově posoudí a posoudí i motivaci rodiny. Tato vyšetření dělají pedagogicko-psychologické poradny, je možné obrátit se i na Centrum nadání,“ vysvětluje PhDr. VLASTA REZKOVÁ z Pražské pedagogicko-psychologické poradny. O doporučení můžete také požádat speciální pedagogická centra.

Čtěte téma: Kazí škola vaše dítě?

Pochybovačné hlasy

Novelizace zákona nevzbudila pouze pozitivní ohlasy, část veřejnosti je skeptická.

dítě

„Domnívám se, že pětileté děti by se nestihly socializovat. Potřebují se kamarádit, navázat kontakty a učit se komunikaci s vrstevníky, na to na základní škole není čas, proto chci, aby mé vlastní děti raději zůstaly v mateřské školce,“ tvrdí pedagožka DAGMAR KRŮŠKOVÁ, maminka nadaných čtyřletých dvojčat.

Ani řada odborníků není z novinky ve školském zákoně nadšená. Začátek školní docházky je klíčovým mezníkem v životě každého dítěte – čas bezstarostného hraní s vrstevníky je pryč a přichází doba povinností. Mimořádně nadané děti možná začínají dříve číst a počítat než jejich vrstevníci, ale odborníci poukazují na fakt, že v sociální a emocionální oblasti mnohdy zaostávají.

„Novelizaci nevítám, domnívám se, že se týká jen výjimečně malého počtu dětí, děti musí být nejen nadprůměrně nadané, ale i sociálně a emočně vyspělé, aby se vyrovnaly se skupinou mnohem starších (po odkladu sedmiletých) dětí,“ tvrdí například PhDr. Rezková. Co si myslíte vy?

Pokud by vaše dítě projevovalo mimořádný intelekt, chtěli byste ho zapsat do školy již od pěti let?

Ilustrační foto: agentra SXC

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).