Na Vitalii poukazujeme už delší dobu na konkrétní poplatky, které dokládají, že přibývá ordinací, jež mají sice smlouvy s pojišťovnami, ale zároveň kasírují pacienty. Ne přímo za léčbu, ale za různé služby okolo.
Mezi ambulance, kde lze narazit na poplatek, patří také ty endokrinologické, kam docházejí pacienti s poruchami hormonální rovnováhy. Na jednu z nich upozornila redaktorku Vitalia.cz čtenářka, která si přála zůstat v anonymitě.
Po odchodu z ordinace na klinice Nefromed po ní recepční chtěla 500 korun, ačkoliv ordinace má smlouvu s její pojišťovnou. Žena se nechtěla přít, peníze proto zaplatila a dostala účtenku za nadstandardní služby.
Účtenka čtenářky. Poplatek z obav, aby příště byla ošetřena, zaplatila. Na to, zda si nadstandard přeje, nebo ne, se jí nikdo před ani po vyšetření neptal.
Povinný nadstandard?
Klinika Nefromed z Prahy 6 o poplatku informuje na webu s tím, že jej zavedla od 1. ledna 2022 kvůli stoupajícím nákladům na provoz
. V ceníku přitom píše, že jde o nadstandardní balíček Prémium
, který zahrnuje služby nehrazené ze zdravotního pojištění. Mezi ně v tomto případě podle webu kliniky patří třeba automat na vodu, wi-fi a televize v čekárně, dále pak také možnost online objednání či posílání lékařských zpráv e-mailem.
Kromě endokrinologie se poplatky vztahují také na ostatní ordinace ambulantních specialistů v tomto zařízení a poplatek za nadstandard se platí i u praktických lékařů, u nichž v případě Nefromedu činí dokonce 1000 korun za rok.
Ve vybírání ročních poplatků není Nefromed zdaleka ojedinělý. Na zkušenosti jeho pacientky lze ale popsat problematičnost nadstandardních
balíčků v ordinacích, které si nechávají péči proplácet z veřejného zdravotního pojištění.
S požadavkem nadstandardu jako povinné platby se lze často setkat třeba u gynekologů (roční členství, registrační poplatek, platba za preventivní screeningové vyšetření, těhotenské balíčky), fyzioterapeutů (poplatek za administrativu) nebo na některých pracovištích se zobrazovacími metodami (poplatek za povinné CD se snímky). Pojí je to, že pacient nedostává na vybranou, zda si službu připlatit chce, nebo ne.
Podle pacientky z Nefromedu u ní nikdo předem nezjišťoval, zda má o nadstandardní služby zájem, či nikoliv. Nikdo jí neřekl ani to, že nadstandard není nutné platit. Recepční naopak zaplacení po ošetření brala jako samozřejmou a povinnou věc s argumentem, že v jiných ordinacích přece pacientka určitě také platí. Podmiňovat poskytnutí hrazené péče jakoukoliv platbou je přitom protizákonné. Takovým požadavkem ordinace navíc porušuje smlouvy se zdravotními pojišťovnami, protože ty ukládají, aby péči platbami navíc zdravotnická zařízení nepodmiňovala.
Část z ceníku kliniky Nefromed.
Pokuta za neomluvenou absenci
Platba za Prémium ale není v případě Nefromedu jedinou spornou. Klinika na webu uvádí, že 500 korun po pacientovi bude chtít také v případě neomluvené absence. Ordinace této kliniky přitom nejsou jedinými, kdo takovou platbu žádá.
I tato částka může být protizákonná, a to ve chvíli, kdy ji zařízení po pacientovi požaduje, aniž by mu ten předem prokazatelně udělil souhlas s podobným postupem.
Uvažovali byste o změně svého lékaře, kdyby zavedl nestandardní poplatek za služby?
Jak dříve v rozhovoru pro Vitalia.cz uvedla advokátka Barbora Steinlauf, fakticky jde o smluvní pokutu. Tu je možné vybírat ale jen tehdy, pokud s ní byl pacient předem seznámen (třeba na webu, v ceníku vyvěšeném v ordinaci) a odsouhlasil ji. Ideálně písemně.
O jakých poplatcích jsme už psali:
- Poplatky u gynekologů
- Poplatky u fyzioterapeutů
- Poplatky za online rezervace termínů
- Poplatky v některých pohotovostních lékárnách
V této situaci je právo na straně pacienta. Pokud na smluvní pokutu nepřistoupil, tedy neuzavřel smlouvu, kde by byla výše pokuty sjednána, tak ji poskytovatel po něm nemůže požadovat,
upozornila advokátka. Bez souhlasu pacienta je tedy částka, byť předem oznámená, nevymahatelná a pacient ji ordinaci hradit nemusí.
Na poplatky jsme se zeptali jednatele a lékaře Nefromedu Martina Lukáče. Redaktorka mu poslala dotazy e-mailem 11. října. V něm se jej mimo jiné ptala, zda skutečně platbu za nadstandard vybírá klinika povinně a jak má Nefromed ošetřen souhlas pacienta se smluvní pokutou. E-mail zatím zůstal bez odpovědi.
Proč ordinacím poplatky prochází
Různých plateb požadovaných po pacientech v posledních letech přibývá, ačkoliv jediný poplatek, který zákon zná, je ten regulační – 90 korun na pohotovosti. Kromě poplatků stále více ordinací se smlouvami zkouší také to, že platící pacienty vyšetřuje přednostně, a to i v běžných ordinačních hodinách (psali jsme o tom třeba tady).
Kasírování pacientů ve smluvních zdravotnických zařízeních je minimálně za hranicí etiky. Ordinacím přitom už léta poplatky prochází a ty, které peníze od pacientů vybírají, jsou inspirací pro další zdravotnická zařízení. Jak dříve redaktorce sdělil jeden z advokátů, jenž se pohybuje v oboru medicínského práva, setkává se stále častěji s požadavkem klientů-lékařů na to, aby jejich praxe mohla vybírat platby od pacientů. Po advokátovi pak žádají, aby jim pomohl nastavit podmínky výběru tak, aby byl legální.
Hledání různých kliček ovšem nemění nic na tom, že většina dnes požadovaných plateb v ordinacích se smlouvami vybíraná být nemá. Jak je tedy možné, že třeba některé gynekologické ambulance si dle vlastní zkušenosti redaktorky o peníze říkají už více než deset let? Jednoduše proto, že dodržování zákonů (o zdravotních službách, o veřejném zdravotním pojištění) nebo smluv se zdravotními pojišťovnami nikdo plošně nekontroluje. Přes prsty, a to nejspíš nikoliv citelně, dostanou maximálně jen ti provozovatelé ordinací, na které si u pojišťoven stěžují pacienti.
Příští rok se budou moci pacienti kromě zdravotních pojišťoven obracet také na krajské úřady, jež ordinace a kliniky s poplatky budou moci pokutovat nemalými částkami. Je to sice další nástroj k tomu se bránit, kontrola nad poplatky ovšem opět zůstává v rukou těch, kteří ze všech zúčastněných mají při poskytování zdravotní péče nejvíce křehké postavení, tedy pacientů.
Setkali jste se v ordinaci s poplatkem? Pošlete nám svou zkušenost na hana.valkova@iinfo.cz. Ideálně s účtenkou nebo třeba fotografií ceníku. Pomůžete nám tím mapovat platby u lékařů. Děkujeme.