Záchranářské call centrum
Pro situace, kdy potřebujete pomoci s neakutním zdravotním problémem, nebo například poradit, co přesně dělat, jak nakombinovat léky nebo kde je nejbližší pohotovost či pohotovostní lékárna, existují call centra záchranných služeb. Nejznámější je zřejmě to, které zřizují středočeští záchranáři na čísle 800 888 155.
Lidé na linku volají nejčastěji kvůli radám ohledně otevíracích hodin zdravotnických zařízení, lékáren a lékařským službám první pomoci. Dále operátoři radí, co má volající dělat například při teplotách, nachlazení, zažívacích potížích a nejrůznějších bolestech či kam se má v těchto případech obrátit na odbornou pomoc. Poskytují také psychosociální pomoc.
Podobnou linku zřizují například také záchranáři z Královéhradeckého kraje na čísle 841 155 155 nebo pardubická záchranka na číslech 469 666 666 a 469 666 999.
Toxikologické informační středisko
Dítě sní bobulky, které utrhlo z keře na zahradě. Nebo sní celou dózu vitaminů. Nebo ochutná babiččin prášek na žaludek. Nebo dokonce něco horšího, vypije chemikálii, kterou doma našlo. Nebo třeba není dobře vám a nejste si jistí, jestli ty houby, co jste dali do polévky, byly všechny úplně v pořádku.
Pro všechny tyto případy slouží linka Toxikologického informačního střediska, kterou provozuje Klinika pracovního lékařství Všeobecné fakultní nemocnice a 1. Lékařské fakulty UK.
Na linky 224 91 92 93 a 224 91 54 02 můžete zavolat kdykoliv během dne a poradit se ohledně možné otravy. „TIS v roce 2021 poskytl více než 23 500 konzultací (přesně 23 554), čímž významně přispěl nejenom k včasnosti a správnosti zdravotní péče o pacienty s akutními otravami a k rychlému odlišení závažných případů od těch, kdy lze volající uklidnit, že se o nebezpečnou situaci nejedná,“ uvádí TIS ve výroční zprávě za rok 2021.
Pracovníci TIS poradí s otravami léky, rostlinami i například čisticími prostředky. Konzultace hradí zdravotní pojišťovny, i proto je potřeba vždy na začátku hovoru uvést jméno a rodné číslo pacienta. Dále potřebují operátoři znát věk a hmotnost postiženého, množství a druh látky, kterou se mohl otrávit, kdy se tak stalo či zda má nějaké potíže.
Následně vám umí poradit s první pomocí a dalším postupem. Případně vysvětlí nebezpečí, jaké dávka pro postiženého představuje, jaké zákroky je potřeba provést, co naopak zachránce udělat nesmí, jaké komplikace pacientovi hrozí atd.
Zdravotnická záchranná služba
150, 155 a 158. Čísla, která se učí už děti ve školce a která by měl mít každý vrytá do paměti tak, že ve chvíli, kdy je bude potřebovat, ani na setinu sekundy nezaváhá a hned bude vědět, kam volat.
A kdy konkrétně volat zdravotnickou záchrannou službu, tedy 155? Pražská záchranka to shrnuje jednoznačně: Volejte vždy, když si nejste jisti, zda nejde o závažný stav. Jde zejména o následující situace:
- akutní poruchy vědomí až bezvědomí,
- náhlé zhoršení zdravotního stavu u chronicky nemocných,
- křeče a nově se vyskytující ochrnutí jedné nebo více částí těla,
- zjevné poruchy dýchání a dušnost,
- poruchy kardiovaskulární s doprovodnými symptomy, jako je bušení srdce, bolest na hrudi, náhlé změny krevního tlaku,
- těžká zranění, vážné dopravní nehody se zraněním osob, silná krvácení a velké rány,
- zavalený, zasypaný pacient,
- tonutí,
- popálení, poleptání,
- stavy působící náhlou bolest či utrpení,
- všechny zvláštní situace, u nichž není vyloučeno akutní ohrožení životních funkcí,
- změny chování a jednání ohrožující postiženého nebo jeho okolí.
Tísňová linka 112
Jde o jednotné evropské číslo tísňového volání. V Česku spadá pod Hasičský záchranný sbor. Pokud na toto číslo tedy voláte kvůli zdravotnímu problému, hasiči vás posléze musí přepojit na záchranáře, což vyžaduje určitý čas a pomoc to o několik minut zdrží. „V případě, že je na místě zraněný či jinak na zdraví ohrožený člověk, je vždy nejlepší volat přímo tísňovou linku 155, aby se pomoc nezdržovala,“ doporučují proto pražští záchranáři na svém webu.
Výhodou linky 112 je, že platí po celé Evropské unii. Umožňuje navíc určení polohy volajícího. Slouží na ní operátoři, kteří mluví různými jazyky, takže jak cizinci v Česku, tak Češi v jiné evropské zemi zde mohou požádat o pomoc ať už záchranářů, tak policistů či hasičů. Linka je zdarma a dá se na ni dovolat z jakéhokoliv telefonu, i když nemáte kredit nebo SIM kartu, nebo je v místě omezený signál.
Aplikace Záchranka
Ano, nejde o číslo jako takové, nicméně aplikace Záchranka je něco, co se skutečně vyplatí mít v mobilu nainstalované. Velkou výhodou je, že díky ní záchranáři zjistí vaši přesnou polohu. Takže vás najdou, i když spadnete z kola kdesi na neznámé polní cestě nebo na cyklostezce u řeky. Nebo když se vám přitíží při hledání hub uprostřed lesa.
Pomoc přivoláte podržením prstu na symbolu červeného tlačítka po dobu tří sekund. Tím se vytočí linka 155 a současně se odešle zpráva s GPS souřadnicemi. Pokud se zrovna nacházíte na horách, aplikace to podle GPS signálu sama rozezná a odešle nouzovou zprávu i horské službě v dané oblasti.
Důležitým tlačítkem je „Nemohu mluvit“. Slouží pro případy, kdy vám zranění nebo situace nedovolují s operátory hlasově komunikovat. Po stisknutí tlačítka se objeví tabulka s devíti nejčastějšími úrazy, nehodami či poraněními a vy z nich vyberete ty, které se vás týkají. Po výběru zmáčknete červené tlačítko hned pod tabulkou „Odeslat nouzovou zprávu“. Následně se na dispečink ZZS odešle nouzová zpráva, ve které jsou nejen údaje z vašeho profilu a přesná GPS poloha, ale také poranění, která jste vybrali v tabulce. Záchranáři se s vámi spojí, i když vy sami nemůžete mluvit, a poradí vám další postup, případně s vámi mohou zahájit videohovor.
Aplikace má ale i řadu dalších funkcí. Najdete v ní mimo jiné interaktivní návod na poskytnutí první pomoci i výukový modul o tom, jak ošetřit nejčastější poranění. Aplikace vám také najde nejbližší pohotovost, stanici horské služby, lékárnu, zubní pohotovost nebo umístění automatizovaného externího defibrilátoru.
Další funkcí jsou „Varovná upozornění“, která fungují jako tzv. reverzní tísňová linka. Pokud označíte své oblasti zájmu, budou vám v případě, že se na daném území stane událost, která by mohla ohrozit váš život či zdraví, přicházet notifikace s upozorněním. Tyto notifikace rozesílá krizový odbor daného města či kraje. V aplikaci ovšem naleznete jen území, která se do systému digitálního varování obyvatel zapojila – Prahu, Plzeň, Brno, Karlovy Vary a celý Jihomoravský kraj.
Aplikace Záchranka momentálně funguje kromě území České republiky také v Maďarsku a v Rakousku. To znamená, že se odešle nouzová zpráva přímo na dispečink a poté je člověk spojen s operátory zdravotnické záchranné služby i telefonicky. Na území slovenských hor aplikace odešle nouzovou zprávu slovenské horské službě.
V dalších státech se po stisku tlačítka dovoláte na danou tísňovou linku, avšak bez odeslání nouzové zprávy obsahující vaši GPS polohu a další údaje.